Pranje motora: Da li je potrebno i da li je rizično?

Pranje motora: Da li je potrebno i da li je rizično?

 

Među vozačima postoje mnoga pitanja oko kojih su mišljenja podeljena, a jedno od klasičnih je "Da li je dobro prati motor automobila?". Kratak odgovor ne postoji, i zato ćemo u ovom blogu detaljno da razmotrimo kada, kako i uz koje mere opreza možete sami oprati motor automobila. 

 

 

Zašto se motor prlja?

 

Motor svakog automobila posle nekoliko godina neće izgledati ni približno isto kao kada je automobil bio nov. Iako nivo vidne zaprljanosti donekle zavisi od izgleda i pozicije plastične maske, motor automobila definitivno privlači nečistoće. Neprimetno curenje ulja sa spojeva vremenom stvara mastan sloj na površini motora jer se čestice ulja mešaju sa česticama iz spoljne sredine. Kondenzacija i kontinuirano zagrevanje i hlađenje motora čine vremenom taj masni sloj postojanijim, a on dalje privlači nečistoće iz spoljne sredine i vremenom motor postaje prljav, čak i kada nema većeg curenja ulja. 

 

Dešava se da prljavština prodire u većoj meri i iz spoljne sredine, posebno ako je automobil parkiran napolju. Motori terenaca dizajnirani su tako da se prljavština teže formira na nezgodnim mestima, ali većina motora običnih automobila postaće vremenom prilično prljava samo usled prodora prašine iz spoljašnje sredine i lepljenja te prašine za motor zbog kondenzacije vlage iz vazduha.

 

Čistoća nije samo pitanje estetike

 

Iako većina vozača razmišlja o pranju motora iz estetskih razloga i uglavnom pristupaju pranju motora jednostavno jer žele da motor izgleda kao nov, čišćenje je zapravo dobro za motor. Pranjem motora daleko će se pre otkriti problemi u nastanku nego što će se oni oučiti kada je kompletna povšrina prljava i masna. Priprema za pranje motora, kada se moraju zaštititi električne instalacije, a često i privremeno sklanja akumulator, predstavlja dobru priliku da se vizuelno ispitaju instalacije, kao i da se vidi da li je sve na svom mestu i adekvatno zategnuto. To je takođe prilika da se ručno očiste električne instalacije, što će smanjiti šanse za nepravilan rad.

 

Samo na motoru koji je očišćen možemo videti da li ima novog curenja ulja, dok će na prljavom motoru to biti teško primetiti. Prilikom pranja motora lakše će se primetiti i curenje drugih tečnosti, poput rashladne. Iako razlika nije tako značajna, opran motor će se i bolje hladiti, a ne treba zaboraviti da će opran motor definitivno povećati šansu da se automobil proda po ceni koju vlasnik traži.

 

Mere opreza prilikom pranja motora

 


 

 

Dve mere opreza prilikom pranja motora su esencijlne: 

 

  1. Motor koji se pere mora biti hladan;
  2. Električne instalacije i delovi gde voda može da prodre u motor moraju biti zaštićeni.

 

Pranje motora hladnom vodom može dovesti do uništenja motora, jer zbog nagle razlike u temperaturi, odnosno termalnog šoka  može doći do pucanja glave motora. Pranje motora koji je još uvek vruć je loša ideja čak i kada je reč o pripremnim radnjama, jer je veoma lako opeći se.  

 

Kada je reč o zaštiti električnih instalacija, akumulator možete jednostavno otkačiti sa negativne kleme i zaštititi oba pola pre pranja, dok je druga opcija da ga jednostavno izvadite iz automobila pre pranja motora. Potrebno je zaštititi električne kablove, svećice, alternator i kutiju sa osiguračima, a može se koristiti bilo koji vodonepropusti materijal, kao što je alu folija ili plastična folija. Lepljivu traku je dobro koristiti na spojevima usisne/izduvne grane, a takođe treba obratiti pažnju da voda ne uđe u filter vazduha kabine. Vredi pomenuti i da su dizel motori manje osetljivi na oštećenje vodom od benzinskih motora. 

 

Kako (ne)treba prati motor?

 

Najvažniji savet, kada se radi o samoj tehnici pranja motora, jeste da ga ne treba prati mlazom visokog pritiska, što znači da je perač pod pritiskom pogodan za pranje motora samo sa širokim mlazom i iz daljine, sa mlazom slabijim nego kada perete karoseriju u auto perionici. Visok pritisak koji postiže perač može oštetiti delove motora, posebno ako su stariji modeli u pitanju, sa više izloženih delova i sa starijim tipovima legura. Teoretski, novi motori mogu izdržati i direktan mlaz perača pod pritiskom, ako nije reč o peraču velike snage, ali uvek je bolje koristiti slabiji, rapršeniji mlaz. Osim ako ga već ne posedujete, nema razloga da pozajmljujete perač, jer ćete jednako dobro oprati motor i bez perača, a tako eliminišete jedan nepotreban rizik. Kada završite pranje motora, sačekajte da se automobil potpuno osuši pre nego što pokrente motor, a najbolje je da se pokvašeni delovi suše sa otvorenom haubom. Ako želite, možete fenom ili nekim drugim aparatom ubrzati sušenje. 

 

Sredstva za pranje motora

 


 

Motor je najbolje prati upravo sredstvima koja su kreirana za tu namenu. Specijalna sredstva za pranje motora, kao što je MOTIP čistač motora, koštaju svega nekoliko stotina dinara i daleko su bolja za tu namenu od bilo kog sredstva opšte namene. Kod većine sredstava ovog tipa voda služi samo za ispiranje, odnosno prvo se nanosi sredstvo, zatim se površine trljaju krpom/četkom i na kraju se sve ispere. Drugi tip sredstva za čišćenje motora su ona koja se razređuju vodom i potom se nanositi četkom na sve delove automobila koji se čiste, takođe uz naknadno ispiranje. Sredstva koja se razređuju su efikasnija i povoljnija su, dok je sprej lakši za korišćenje. 

 

Postoje i sredstva za suvo čišćenje, koja se samo nanesu i potom se zgrudvane nečistoće skidaju krpom. Ova sredstva su bezbednija za korišćenje i mogu skinuti ogromnu većinu nečistoća, ali se posle njih i dalje motor neće blistati kao što se blista posle upotrebe sredstava koja se ispiraju vodom.

 

Glavna odlika sredstava za čišćenje motora je njihova sposobnost da odmaste i vežu nećistoće, tako da voda potom može vrlo brzo sve da odnese, bez potrebe za dugim prskanjem motora. Većina sredstava pogodna je za pranje svih elemenata pod haubom, odnosno plastike i metala, tako da možete odjednom oprati sve izložene delove automobila. Kada kupujete sredstvo za pranje motora, obratite pažnju da li je deklarisano da je sredstvo bezbedno za gumu, jer je vrlo važno da ne utiče na zaptivne gumice.

 

Saveti za pranje motora

 

Pranje će vam biti lakše i uspešnije ako se pridržavate nekoliko jednostavnih saveta:

 

  • Kada perete motor i delove oko motora, iskoristite priliku i da operete donju stranu haube, jer ona se prlja koliko i deo oko motora;
  • Ako imate kompresor, koristite ga posle pranja da oduva sve grudvice nečistoće koje su i dalje zalepljene;
  • Posle pranja motora, dobro je oprati i automobil spolja, jer uvek postoji šansa da je deo rastvora za pranje pao na karoseriju. U idealnoj varijanti proces sušenja ćete ubrzati uz pomoć direktnog sunca ili fena, tako da možete oprati automobil brzo nakon pranja motora;
  • Pre pranja motora, posebno operite, vratite i zaštitite manje kapice i druge sitne plastične delove koji se skidaju. Ako ostanu na svom mestu, oni mogu odleteti kada dođete do ispiranja vodom; 
  • Plastične površine možete očistiti posebnim sredstvima umesto zajendičkog čišćenja istim sredstvom, čime ćete nesumnjivo postići bolje rezultate.

 

 

Na kraju, ne zaboravite da motor nije projektovan da se previše često pere. Čak i ako imate svoju garažu i u prilici ste da ga češće perete, nema potrebe da to radite češće nego jednom u dve godine. Prašina će preko točkova uvek ulaziti u deo oko motora i to ne možete sprečiti, odnosno najvažnije je prati motor u onoj meri koliko ne neophodno da ne dođe do stvaranja većih naslaga, kada te naslage mogu biti prepreka za pravilan rad svih sistema i kada otežavaju konstantovanje problema u nastanku na okolinim delovima automobila.



Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana. Powered by Smart Web

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana.
Powered by Smart Web