Najvažnije lampice na instrument tabli

Najvažnije lampice na instrument tabli

 

 

Poznavanje svih indikatora na instrument tabli je veoma važno, jer kada se lampica uključi, nekada je potrebno zaustaviti vozilo, dok u slučaju drugih upozorenja možete bezbedno da vozite do servisa ili čak i sami da probate da otklonite uzrok problema. Pogledajmo šta koji od indikatora poručuje vozaču i šta je najbolje uraditi kada se lampice na instrument tabli aktiviraju.

 

Pre nego što se pozabavimo značenjem svih indikatora koji su standardno u upotrebi, evo jednog veoma praktičnog saveta: bukmarkujte na vašem mobilnom telefonu web stranicu sa korisničkim uputstvom za vaš automobil, ili, još bolje, preuzmite upitstvo kao PDF, kako biste mogli da ga listate i kada se nađete negde gde je signal mobilne telefonije slab. Tu ćete videti značenje svih indikatora za vaš konkretan modela automobila, kao i savete šta treba uraditi ukoliko se neki od indikatora aktivira.

 

fiat 500 tabla

Najpotpuniji izvor o značenju indikatora i postupcima u slučaju pojave upozorenja sadrže originalna uputstva za vaš auto

 

Na internetu možete pronaći i pregledne slike sa svim indikatorima i njihovim značenjem, ali pouzdanost velikog broja sajtova je loša, jer sajtovi masovno kopiraju sadržaj jedni od drugih i lako možete preuzeti ilustraciju koja uopšte nije za vaš automobil ili je za vaš automobil, ali nije za model (godište) koji vi imate. Zato je uvek bolje imati PDF sa uputstvom na vašem telefonu, jer tako ćete možda ponekad i da listate uputstvo u slobodno vreme, i verujte nam da ćete se iznenaditi koliko niste poznavali svoj automobil i koliko je korisnih informacija moguće naći u uputstvima.

 

Crveni i žuti indikatori

 

Neki od indikatora mogu se pojaviti na instrument tabli u dve boje, kao crveni i kao žuti, pri čemu žuti indikator sugeriše da nešto ne funkcioniše optimalno, dok je crveni indikator već ozbiljno upozorenje. Primer je indikator temperature motora, odnosno temperature rashladne tečnosti u motoru. Kada se ovaj indikator uključi u crvenoj boji potrebno je odmah stati (preporučljivo u hladovinu), isključiti motor i dodati rashladnu tečnost ako je nivo nizak. Međutim, ako se ovaj indikator uključi u žutoj boji to uglavnom znači samo da je nivo rashladne tečnosti nizak, što vam daje dovoljno vremena da stanete gde vam je zgodno kako bi ste sipali rashladnu tečnost ili da se odvezete do prodavnice auto delova i kupite rashladnu tečnost (destilovanu vodu ili antifriz).

 

Pored crvenog i žutog indikatora, moguće je i da indikator svetluca, odnosno treperi. To je najčešće manje alartmantno od crvenog signala, ali više alarmantno od žutog, a jedan od primera je check engine lampica. Ako lampica svetluca to obično znači da motor ne radi kako treba i da je potrebno da se uputite u servis, ali ne nužno i da odmah parkirate vozilo i pozovete pomoć.

 

Check engine

 

check engine indikator

 

Ovo je indikator koga se svi vozači najviše plaše, jer može sugerisati da je pred nama duži period tokom koga će automobil biti u servisu, kao i da nas možda čekaju poveća ulaganja u popravke. Check engine indikator može zasijati iz različitih razloga, a ovo su neki od njih:

 

  • Otkazivanje senzora kiseonika (lambda sonda) ili MAF senzora (senzora protoka vazduha). Ovo nije veliki problem, jer cena novog senzora može biti i svega 40-ak evra. Reč je o kvaru zbog koga nije neophodno odmah stati, jer motor će raditi čak i ako nema informacije o nivou kiseonika u izduvu iz sonde ili informacije o količini vazduha koja ulazi u motor putem MAF senzora. Naravno, ako se ukljluči indikator, vozač ne može znati koliko je ozbiljan problem, ali ovo je jedan od manje ozbiljnih.
  • Loše zavrnut poklopac rezervoara. Ubedljivo najmanji mogući problem. Ako ste upravo sipali gorivo i dobili ste check engine poruku, prvo što treba da uradite jeste da proverite poklopac. U ovom slučaju lampica se uključuje jer loše zatvoren poklopac stvara isparenja i utiče na pritisak goriva.
  • Problem sa katalizatorom ili EGR sistmemom. Kada je katalizator razlog za uključivanje check engine lampice to ne mora značiti da mora da se menja, jer katalizator često može da se servisira. Uključivanje lampice je signal da treba posetiti servis, a ovo je takođe jedan od kvarova sa kojim možete nastaviti da vozite do servisa. EGR sistem je takođe zadužen za filtriranje izduvnih gasova, konkretno za njihovu recirkulacju i njega je još lakše i jeftinije zameniti nego katalizator, a čak ga možete i sami očistiti.
  • Problem sa paljenjem. Jedan od manje ozbiljnih problema, koji se lako otklanja. Problemi sa svećicama ili bobinama najčešće su uzrokovani kašnjenjem sa njihovom zamenom, tako da će ih u većini slučajeva majstor jednostvno zameniti. Problem se takođe može odnositi na kabl svećica.

 

Ovo su samo neki od čestih problema koji mogu dovesti do uključivanje check engine lampice, pri čemu će se neki od problema manifestovati uključivanjem lampice u žutoj boji, a neki u crvenoj boji, npr. problemi sa paljenjem manifstovaće se kao žuti check engine indikator. Pored ovih čestih problema, koji, kao što smo videli, nisu uvek tako ozbiljni, uvek je moguće da će indikator zasvetleti i zbog zaista ozbiljnih problema, kao što je nepravilan rad ili čak oštećenje motora. To je jedan od razloga zašto je dobro posedovati Bluetooth OBD2 uređaj, koji daje tačan status problema putem aplikacije na telefonu, o čemu ćemo govoriti na kraju teksta.

 

Akumulator

 

kontrolna tabla akumulator

 

Za razliku od drugih delova automobila, kada je akumulator u pitanju, često ćete primetiti da nešto nije u redu čak i pre nego što se upali lampica. Otežano paljenje i brzo pražnjenje su znak da je došlo vreme za zamenu akumulatora, međutim postoje i slučajevi kad će se upaliti lampica, a da pritom akumulator nije pri kraju svog životnog veka. Moguće je da je samo potrebno malo bolje prikačiti kleme, ili su kleme dobro prikačene ali je samo potrebno otkačiti ih i ponovo prikačiti. Takođe je moguće i da je korozija na polu akumulatora uzrok uključivanja lampice, tako da je samo potrebno dobro očistiti korodirane delove.

 

Kod problema sa akumulatorom, dobro je odmah otići u servis, jer iako nije reč o ozbiljnijem kvaru, ako problem ostavite za kasnije, nije sigurno da će auto sutradan upaliti. Bilo da je reč o problemu sa prenosom struje ili je potrebno promeniti akumulator, ovo je tip problema koji se najbrže otklanja.

 

Indikator da se akumulator ne puni je bilo prvo svetlosno upozorenje koje je instalirano u nekom automobilu. Model Hudson Super Six iz 1933. godine posedovao je lampicu koja bi se uključila ako se auto kreće brzinom od preko 32km/h a da se pritom akumulator ne puni.

 

Temperatura rashladne tečnosti (temperatura motora)

 

temperatura upozorenje

 

Iako ne prvi pogled može zvučati da je reč o dve povezane, ali ne i iste temperature, temperatura antifriza suštinski jeste temperatura motora, jer antifriz teče kroz kanale u motoru, i zato vrlo precizno odslikava temperaturu motora. Za razliku od drugih indikatora, temperatura rashladne tečnosti može se pratiti i kada je sve u redu, u vidu skale koja postoji u svakom automobilu, odnosno radna temperatura je jedna od tri najvažnije informacije, zajedno sa količinom goriva i brzinom. Lampica se uključuje samo kada postoji izražen problem, ali zahvaljujući skali, problem bi trebalo da primetite pre nego što se dogodi. Kao rashladnu tečnost i tokom leta je bolje koristiti antifriz nego vodu, jer antifriz ima višu temperaturu ključanja i takođe sadrži komponente koje štite motor. Upozorenje za visoku temperaturu rashladne tečnosti često poseduje i žutu varijantu, što je obično znak da je nivo rashladne tečnosti u sistemu nizak.

 

Rast temperature i uključivanje upozorenja je signal da je potrebno što pre zaustaviti automobil, kako ne bi došlo do ozbiljnijih oštećenja. Ako je do rasta temeprature došlo pri velikim vrućinama i dugoj vožnji, dovoljno je provesti pola sata u hladovini i sipati još rashladne tečnosti. Problem može predstavljati to što se različite vrste antifirza ne smeju mešati, pri čemu uopšte ne znači da ako već imate npr. plavi antifriz, možete dodati bilo koji drugi plavi!

 

U slučajevima kada do rasta temeprature dolazi zbog curenja tečnosti i drugih problema sa rashaldnim sistemom, vozač će često morati da pozove pomoć na putu, odnosno to je tip kvara koji će vam definitivno pokvariti dan, iako sama popravka neće biti skupa.

 

Pritisak ulja u motoru

 

pritisak ulja u motoru

 

Kao što temperatura rashladne tečnosti može da se prati na instrument tabli, tako i količina ulja u motoru može da se prati, iako ne digitalno, već korišćenjem šipke. To znači da pažljivom vozaču ne bi trebalo da se dogodi da ostane bez ulja, pri čemu se indikator uključuje samo kada gotovo da uopšte nema ulja u motoru. To se odnosi čak i na žutu varijantu ovog indikatora, koja sugeriše da treba dopunuti ulje, odnosno šipka će mnogo ranije pokazati da je vreme za dopunu ulja nego što će to pokazati indikator.

 

Neki motori dizajnirani su da troše ulje (češće evropska vozila), dok drugi motori ne troše ulje (češće azijska vozila). Ako je motor predviđen da troši ulje, uglavnom je potrebno jednom doliti ulje (obično 0.5l do 1l), na polovini perioda između dva mala servisa. Vozila koja još brže troše ulje obično imaju neki problem, ili se radi o starijim vozilima i motorima. Za razliku od antifriza, za koji vozač obično nema informaciju o vrsti koja je sipana u servisu, većina vozača zna koje je ulje u njihovom motoru. Čak i ako ne znaju, ako kupe i sipaju bilo koje ulje koje proizvođač preporučuje za njihov motor, to ulje će biti kompatibilno sa uljem koje je sipao servis, iako nije idealno mešati npr. sintetičko i mineralno ulje.  Kada se dosipa ulje, motor ne sme biti vruć, odnosno potrebno je ostaviti da se motor ohladi najmanje 30 minuta pre nego što se dospe ulje.

 

Kočioni sistem

 

kočnice

 

Ovo je upozorenje koje najčešće viđamo, uvek kada zaboravimo da spustimo ručnu kočnicu. Međutim, upozorenje se može se aktivirati i u drugim situacijama. Ako je ručna kočnica spuštena, a indikator je i dalje uključen, to može značiti da je potrebna popravka ručne kočnice, koja nije skupa. Ako se upozorenje uključujete kada kočite, to obično znači da se gubi hidraulički pritisak, odnosno da nema dovoljno kočione tečnosti ili postoji drugi problem u hidraulici. To je već ozbiljan problem, pa se savetuje da u tim slučajevima vozite minimalnom brzinom do najbližeg servisa.

 

Pored dobro poznatog indikatora sa znakom uzvika, postoje još dva indikatora vezana za kočioni sistem. Prvi je ABS indikator. Ako je ABS indikator uključen, prvo treba proveriti pritisak u gumama i potom nivo kočione tečnosti u sistemu. Takođe, pogledajte u uputstvu za vaš automobil gde se nalazi osigurač za ABS, jer se može dogoditi da je pregoreo i da ga je potrebno zameniti, što takođe možete sami. Ako pumpanje guma, dolivanje kočione tečnosti i zamena osigurača ne otklone problem, moraćete da posetite servis. Vredi pomenuti i da uključivanje upozorenja za kočioni sistem i ABS upozorenja u isto vreme obično predstavlja znak da imate veliki problem sa kočnicama i da je potrebno što pre bezbedno zaustaviti vozilo.

 

Finalni indikator vezan za kočenje je EBD (electronic brake force distribution). EBD sistem raspoređuje kočionu silu na različite točkove u skladu sa potrebama trenutka i takođe pomaže da se točkovi ne zablokiraju, što obavlja i ABS. Dodavanje kočione tečnosti može oktloniti problem, ali ovde je reč o uglavnom elektronskom, a ne o mehaničkom sistemu, tako da je u 90% situacija potrebno posetiti servis.

 

Koliko OBD2 dijagnostika može da pomogne?

 

Po relativno niskoj ceni, već od nekoliko desetina evra, vozači mogu nabaviti OBD2 auto dijagnostiku koja se putem Bluetooth-a povezuje sa telefonom, tako da informacije o stanju sistema u vozilu možete videti u aplikaciji. Ove dijagnostike su povoljnije od ručnih ureađaja i ne zauzimaju mesto u automobilu, tako da mogu biti veoma interesantne za sve vozače koji žele preciznije da znaju šta se događa u njihovom vozilu.

 

Teoretski, OBD2 dijagnostika može biti veoma korisna. Na primer, kada dobijete check engine signal, uz OBD2 možete znati da je reč o problemu sa katalizatorom, i ako ste trenutno na putu znaćete da možete bezbedno da vozite satima i odete do svog servisa, a ako nemate OBD2 najlogičnije bi bilo zaustaviti se u prvom mestu ili čak stati i pozvati pomoć na putu. Međutim, u nekim situacijama problemi koje prijavi OBD biće problemi koji u realnosti ne zahtevaju interenvciju i nesavesni serviseri mogu iskoristiti vašu zabrinutost da vam ispostave račun za "popravke" koje se uopšte nisu dogodile. Takođe, pitanje je da li će svaki OBD2 biti kompatibilan sa vašim automobilom i koliko je aplikacija dobra, a ako kupite neki skuplji model, tada je diskutabilno da li će se to ulaganje isplatiti. Ukratko, OBD2 je potencijalno moćan gedžet, ali su retke situacije kada će vam posedovanje ovog uređaja zaista uštedeti novac ili smnjiti brige.



Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana. Powered by Smart Web

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana.
Powered by Smart Web