Letnje gume: Šest saveta za kupce

LETNJE GUME: ŠEST SAVETA ZA KUPCE

 

Izbor letnjih guma nije nimalo težak kada kupac zna šta želi i kada je svestan prednosti i mana najzastupljenijih tipova guma. Kupac ne mora slušati ničije preporuke i savete, već treba da bira gume koje mu odgovaraju, a osnovne informacije o odabiru, korišćenju i čuvanju guma moguće je svesti na svega nekoliko ključnih pitanja. Potrudili smo se da damo odgovore na ta pitanja, kako bi svaki kupac mogao samostalno da proceni kada su mu potrebne nove letnje gume, kada je vreme za zamenu i koje ključne karakteristike vredi uzeti u obzir kada se kupuju letnje gume.

U čemu su ključne razlike između letnjih i zimskih guma?

 

Letnje gume proizvode se od smeše koja odlično prijanja uz put kada su spoljne temerature više, bilo da je put vlažan ili suv. Letnje gume imaju manji otpor kotrljanja (rolling resistance) od zimskih, što dovodi do manje potrošnje goriva i nižeg nivoa buke u vozilu i van vozila. Šara na letnjim gumama je usmerenija i pravilnija, sa manje kanala za odvođenje vode, tako da je veća površina gume u kontaktu sa putem. Ovaj dizajn takođe omogućava da letnje gume imaju kratak trag kočenja kada su temperature visoke, uz dobru stabilnost u krivinama. Sa druge strane, zimske gume predviđene su za dobro prijanjanje kada na putu ima snega i leda, kao i pri niskim temperaturama. Mešavina za zimske modele sadrži više prirodne gume, kako se auto gume ne bi stvrdnjavale na niskim temperaturama, pri čemu fleksibilnija mešavina omogućava dva puta brže kočenje u zimskim uslovima. Šara je nepravilnija a kanali su dublji, što pomaže kada na putu ima snega i veće količine vode. Upravo iz navedenih razloga, zimske gume ne treba koristiti tokom leta jer će topiti na vrelom asfaltu i povećati potrošnju, dok letnje gume ne treba koristiti zimi jer je takva vožnja opasna.

 

 

Da li se isplati kupovati jeftine gume?

 

U mnogim situacijama, ako su tip vozila i stil vožnje odgovarajući, jeftinije opcije, kao što su Tigar letnje gume, Sava letnje gume, ili Matador letnje gume, savršeno su dobra opcija. Sve povoljne auto gume koriste starije tehnologije proizvodnje i starije smeše, koje su dokazano uspešne i zato jeftine auto gume nisu nužno kvalitativno lošije od guma iz srednje klase, ili je razlika samo u nijansama. Ako vozite uglavnom po gradu, imate gradski auto i relaksiran stil vožnje, povoljne letnje gume su sasvim dobro rešenje. Sa druge strane, auto gume iz srednje klase, kao što su modeli koje proizvode brendovi Kleber, Hankook ili BF Goodrich, dobijene su korišćenjem najnovijih tehnologija, jer je konkurencija u toj klasi veoma oštra. Uglavnom se isplati dati oko 2000 dinara više po gumi za auto gume iz srednje klase, pogotovu ako je reč o gumi koja je dobro ocenjena na testovima. Takođe, ako vozilo prelazi više od 2500 kilometara mesečno, ne preporučuju se gume iz niže klase, jer one nisu predviđene za tako intenzivno korišćenje.

 

Kada je najbolje vreme za postavljanje letnjih guma?

 

Kada temperatura tokom većeg dela dana prelazi 7°C, poželjno je preći na letnje gume. U Srbiji prosečne temperature tokom dana prelaze 7°C u martu (prosečna maksimalna dnevna temperatura tokom marta je 13°C), i letnje gume mogu se koristiti sve do početka novembra. Ako se postavljanje letnjih guma obavi previše rano, letnje gume će loše prijanjati na putu, a iznenadni sneg može učiniti vožnju veoma rizičnom. Sa druge strane, ako se postavljanje letnjih guma obavi kasno, zimske gume će se ubrzano trošiti i potrošnja goriva će biti veća nego ako ste na vreme obavili prelazak na letnje gume. Budući da svi vozači uglavnom poštuju ova pravila i da se u servisima stvaraju gužve, preporučujemo da rezervišete svoj termin za zamenu guma u BEO CAR-u i tako izbegnete čekanje. Ako niste sigurni da li su vam potrebne nove letnje gume, možete svratiti u servis kada ste u blizini, kako bismo vas posavetovali u vezi zamene guma i kako bismo poručili nove gume i istovremeno vam zakazali termin za zamenu.

 

Šta znači oznaka na gumi koja prikazuje kišni oblak i pored njega kategoriju od A do F?

 

Kao što verovatno pretpostavljate, to je oznaka koja pokazuje kojoj kategoriji guma pripada kada je u pitanju prijanjanje gume uz put u uslovima mokrog kolovoza. To je jedna od karakteristika koja mora da bude deklarisana na gumama koje se prodaju u EU, pa tako i na našem tržištu. Sve gume koje se prodaju u EU moraju da prođu test kočenja pri brzini od 80 km/h na vrlo mokrom kolovozu, a dužina zaustavnog traga određuje kako će guma biti kategorisana. Gume sa ocenom A zaustaviće vozilo posle manje od 28 metara, sa oznakom B posle 31 metra, sa oznakom C posle 35 metara, sa oznakom E posle 40 metara i sa oznakom F posle 46 metara. Interesantno je da se kategorije D i G ne koriste, iako su odštampane na nalepnici. Ako guma poseduje relativno lošu ocenu za prijanjanje na mokrom kolovozu to ne znači nužno da je guma manje kvalitetna, jer adaptacija gume na kišne uslove smanjuje vrednost druge dve najvažnije karakteristike gume – njeno trajanje i otpor kotrljanja.

 

 

Koliko je važno obratiti pažnju na kategoriju ekonomičnosti gume, koja je odštampana na nalepnici?

 

Simbol koji prikazuje gumu pored točilice za gorivo označava efikasnot gume, odnosno otpor kotrljanja. Što je otpor kotrljanja manji, motor troši manje snage kako bi pokretao automobil, pa tako manji otpor kotrljanja vodi manjoj potrošnji. Gume sa A kategorijom teoretski smanjuju potrošnju do 10% u odnosu na prosečne gume, mada je u praksi ta ušteda oko 3%. Ušteda od 3% može delovati beznačajno, ali ako godišnje potrošite 1500€ na gorivo, ušteda od 45€ godišnje doneće vam uštedu od 135€ posle tri godine, odnosno pokriće preko 50% cene novih guma iz srednje klase kada dođe vreme za zamenu. Letnje gume sa simetričnom šarom su najekonomičnije i te gume najčešće nose oznaku ECO. Kao i u slučaju oznake koja pokazuje adaptiranost na uslove vlažnog kolovoza, ako guma nema A ili B kategoriju to ne znači da nije kvalitetna, budući da su mnogi vozači žele da njihove gume imaju veći rolling resistance kako bi bolje prijanjale i omogućavale oštriju vožnju.

 

Kako se pravilno čuvaju gume

 

Ako ne želite da vaše gume smestite u hotel za gume, u kome se čuvaju u idealnim uslovima tokom meseci kada se ne koriste, možete ih čuvati u ostavi, podrumu ili garaži, međutim morate se strikrno pridržavati nekoliko pravila, jer u suprotom su velike šanse da će gume biti neupotrebljive sledeće sezone:

 

-Gume operite u vodi sa malo saputa, ostavite da se osuše i obeležite kredom ili markerom pozicije na kojima su bile;

 

-Stavite gume u crne kese i probajte da istisnete sav vazduh iz kesa;

 

-Ako gume čuvate bez felni, neka stoje uspravno, a ako su sa felnama neka stoje položene. Bitno je da ne stoje na podu i da prostorija bude suva, hladna i relativno čista, tako da je dobro održavana garaža sasvim adekvatna;

 

-Gume okrećite pomalo kada ulazite u garažu, jer tako obezbeđujete da se sredstvo protiv UV oksidacije (koje je deo smeše) pravilno širi po gumu. Ako su gume statične previše dugo, deo gume će se osušiti i pojaviće se pukotine, što je najčešća posledica nepravilnog čuvanja guma i može vas primorati da gume bacite;

 

-Kada dođe vreme da se gume vrate na vozilo, pažljivo ih pregledajte. Majstori u servisu će ih svakako pregledati, ali dupla kontrola nikada nije na odmet.



Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana. Powered by Smart Web

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana.
Powered by Smart Web