Da li je za početnika bolji nov ili polovan automobil?

Da li je za početnika bolji nov ili polovan automobil?

 

Položen vozački ispit je prvi korak ka dugoj vozačkoj budućnosti, ali to je jedna od veština koja se razvija i uči ceo život. U razvijanju osećaja za vožnju umnogome pomaže ukoliko početnik odmah nakon položenog ispita počne da vozi i vežba u svom automobilu.

 

Međutim, tu nastaje prva dilema. Da li početnik treba da prvo da vežba na starom automobilu a zatim pređe u novi i skuplji, ili je bolje da odmah dobije noviji automobil koji je bezbedniji i ima brojne sisteme za asistenciju u vožnji? Nov automobil ili polovnjak je večita diskusija i među starijim vozačima, ali ćemo se u ovom članku fokusirati na aspekt ovog pitanja kada je reč o početnicima.

 

mladi vozac

 

Pre nego što izaberete automobil za početnika, prvo bi trebalo da razmislite šta je najbolje rešenje. Gotovo svi se slažu da su novi automobili jednostavno najbolji izbor, zbog brojnih faktora kao što su garancija, činjenica da nije ranije korišćen, ali i zbog brojnih modernih sistema za bezbednost i pomoć u vožnji. Međutim, budžet je najčešće bitan ograničavajući faktor, pre svega jer je broj ljudi koji može da priušti nov automobil prilično ograničen. Zbog toga ljudi sa ograničenim budžetom nemaju veliku dilemu, ali problem može da nastane ukoliko u porodici već imate noviji automobil. Tada je pitanje da li treba poveriti noviji automobil početniku, ili je kupovina starijeg polovnjaka za novog vozača ipak povoljnija investicija.

 

Pored budžeta, pri izboru bi trebalo da obratite pažnju i na iskustvo vozača. Neretko se dešava da početnici pre polaganja ispita imaju konkretna iskustva u vožnji, pa možete biti sigurni da neće oštetiti novi automobil. Sa druge strane, oni manje iskusni radije biraju povoljnije polovnjake, kod kojih eventualne popravke i štete nisu preveliki izdatak, ali po cenu bezbednosti u vožnji.

 

Tip i namena automobila takođe može da bude važan faktor pri izboru. Mali gradski automobili su uvek najbolje rešenje za početnike, pre svega zbog kompaktnih dimenzija, što pomaže u gužvi i parkiranju u gradu. Sa druge strane, velika je verovatnoća da u porodici imate neki veći, porodični automobil ili karavan, na koje će početnicima biti veoma teško da se priviknu na samom početku, pogotovo jer i auto škole danas uglavnom vrše obuku na malim automobilima.

 

Kao što vidimo, reč je o prilično kompleksnoj diskusiji, tako da ćemo sada detaljno razmotriti dve ključne dileme:

 

  1. 1. Ako se novom vozaču kupuje automobil da li je bolje kupiti jeftin polovan auto, ili je bolje kupiti noviji polovan/nov auto?
  2. 2. Ako porodica ima jedan noviji automobil, da li ga treba deliti sa mladim vozačem ili je bolje kupiti drugi automobil?

 

Nov ili polovan automobil za početnika: argumenti za polovan automobil

 

devojka auto

 

Niža cena: Polovnjaci su daleko povoljnija opcija u odnosu na nove automobile, posebno kada se u obzir uzme činjenica da novi automobili već posle prve godine izgube i 30-40% svoje inicijalne vrednosti. Ponuda polovnih automobila u Srbiji je veoma raznovrsna, a placevi i oglasi su puni polovnjaka. Iako je kupovina polovnjaka uvek rizična investicija, veliki broj njih može da „izgura“ nekoliko godina bez ozbiljnijih kvarova, što je sasvim dovoljno početnicima da steknu osećaj i samopouzdanje u vožnji, a zatim bez porblema mogu da pređu na ozbiljnije i novije automobile. Ako imate dovoljno sreće, stariji polovnjak može da vas posluži i više godina bez većih problema.

 

Ako kupite neki manji automobil star oko 10 godina, možete ga prodati tri godine kasnije i povratiti većinu novca. Na primer, Punto 2013. godište koji je prešao 150.000KM košta 5.000 evra, a za tri godine, kada na satu bude imao 180.000 kilometara i bude 13 godina star i dalje će se lako prodati za 3.000 evra. Automobil cene 3.000 evra može se kasnije prodati za 2.000 evra, što možda zvuči još bolje, ali takav automobil ima veće šanse i da razvije znajačne kvarove i da posle ne može uopšte da se proda, tako da smatramo da su 10 godina stari automobili koji koštaju 5.000 evra najbolja kupovina.

 

Sticanje iskustva u vožnji: Za sticanje iskustva i osećaja u vožnji je veoma važno da što pre početne da vozite samostalno. Ukoliko imate ograničen budžet, na tržištu uvek ima povoljnih polovnjaka, zbog čega možete veoma brzo da sednete u sopstveni automobil i počnete da vozite. Sticanjem osećaja u vožnji stičete i lične afinitete, odnosno kasnije možete lako da izaberete automobil koji vam jednostavno leži.

 

Povoljnije popravke i delovi: Automobil može veoma lako da se izgrebe ili ošteti, pogotovo kod početnika. Nesreće se jednostavno dešavaju, pa ukoliko i ogrebete stariji automobil ili oštetite branik, limariju felnu ili trap, popravka neće biti veliki izdatak. Pored toga, početnicima je potrebno vreme kako bi savladali pravilno menjanje brzina uz česte pritiske na kvačilo, što može da stvori nešto veći stres u motoru i ostalim mehaničkim delovima, i prevremeno ih ošteti. Velika verovatnoća je da su kod polovnjaka delovi već delimično pohabani, pa loši potezi novog vozača neće negativno da se odraze na menjač i motor kao kod novog automobila. Ovo možda nelogično zvuči, i ne želimo da kažemo da noviji automobil ima lošiju toleranciju, već samo da je jedini način da nov auto dugo bude kao nov jeste da ga vozi iskusan vozač, odnosno da će se loš vozač uvek ostaviti trag na novom automobilu.

 

Nov ili polovan automobil za početnika: argumenti za nov automobil

 

auto u salonu

 

Pozudanost: Novi automobili su po pitanju pouzdanosti neuoporedivo bolji od polovnjaka, pre svega jer znate da ga pre vas niko nije vozio. Danas je sve više nesavesnih vozača, koji automobile maksimalno eksploatišu sve dok ne postanu nerentabilni za održavanje, a zatim ih dalje prodaju. Iako i novi automobili mogu da se pokvare ili imaju fabričku grešku, to uglavnom pokriva garancija. Polovnjak tako može lako da ostavi početnika na putu, što može da bude veoma neprijatno i stresno iskustvo koje može negativno da utiče na buduće samopouzdanje u vožnji.

 

Garancija: Gotovo svi proizvođači danas daju makar dve godine garancije pri kupovini novih automobila, dok oni koji veruju u svoje automobile (najćešće proizvođači iz Azije), daju čak i 7 godina. Sve dok se održava u ovlašćenim servisima, novi automobili zadržavaju prava na granciju, zbog čega sve nepredviđene kvarove i greške možete da otklonite bez većih problema.

 

Bezbednost: Napredni sistemi koji doprinose bezbednosti u vožnji su dugo prisutni na tržištu, ali je danas pozitivna strana što nisu više deo samo luksuznih automobila i viših paketa. Kao početnik, gedžeti i sistemi kao što su automatsko kočenje u slučaju opasanosti, senzori koji prepoznaju saobraćajne znakove i napredni air-bagovi mogu umnogome da utiču na bezbednost u vožnji, što je posebno važno kod početnika koji nemaju dovoljno iskustva.

 

Sistemi za pomoć u vožnji: pored bezbednosti, noviji automobili imaju niz sistema za asistenciju, koji umnogome mogu da olakšaju vožnju početnicima. Na prvom mestu, danas su gotovo nezaobilazni parking senzori, koji su sve češće i u srednjim paketima opreme praćeni i kamerama, što umnogome može da olakša snalaženje u vožnji. Pored toga, dostupni su i sistemi koji prate okolni saobraćaj ili traku u kojoj se nalazi automobil i sprečavaju prelazak trake. Treba imati na umu da su ovo samo pomoćni sistemi, na koje se ne treba u potpunosti oslanjati, ali oni mogu umnogome da pomognu početnicima da razviju dobre navike i veštinu.

 

Bolji izbor za talentovane vozače: Ukoliko početnici već imaju neko iskustvo u vožnji, recimo ako su vozili moped, ili ako se pokazalo da su talentovnai za vožnju, noviji automobili mogu biti bolji izbor. Iako predstavljaju inicijalno višu investicija, novi automobili mogu da traju veoma dugo. Zato je nešto bolja opcija potrošiti više novca na novi ili noviji automobil koji će da traje, nego na polovnjake koje će menjati svakih nekoliko godina, uz rizike od popravki i oštećenja i nezgoda. Ovo je posebno tačno za najpovoljnije nove automobile cene oko 10.000 evra, koji su isplativiji od bilo koje druge opcije kada se posmatra godišnja cena eksploatacije.

 

Danas je veoma česta situacija kada u kući već postoji automobil, a često su to noviji ili porodični automobili. Tada se postavlja pitanje da li početniku poveriti taj automobil kako bi vežbao, ili kupiti jeftiniji polovnjak kao prvi automobil. Zato ćemo dalje razmotriti za i protiv i u ovoj situaciji.

 

Da li deliti porodični automobil sa mladim vozačem: argumenti protiv deljenja

 

kljuc automobila

 

Ne morate da delite automobil: Kao što smo već napomenuli, praksa je ključna za sticanje iskustva u vožnji, pa kada imate svoj automobil, možete odmah da počnete da vežbate. Pored toga, kupovinom jeftinog polovnjaka nećete morati da delite automobil, odnosno imate vozilo na raspolaganju kada god vam je to potrebno, pa nema ni svađe u kući. Kada imate svoj automobil, veoma lako možete da se priviknete na njegove vozne karakteristike, odnosno ne morate pre svake vožnje da ponovo podešavate poziciju sedišta, retrovizore, i prilagođavate automobil sebi. Pored toga, ovako stičete i lične afinitete u vožnji, zbog čega možete lakše da izaberete automobil koji odgovara vama u budućnosti.

 

Nećete oštetiti skuplji automobil: U slučaju da u kući postoji već jedan, skuplji automobil, kupovinom polovnjaka ne morate da strahujete od ogrebotina, ulubljenja i skupljih popravki. Aako dođe do sitnijih oštećenja i kvarova, jeftiniji polovnjaci su zatno jeftiniji za popravku, ona može da se obavi van ovlašćenog servisa i delovima koji su znatno povoljniji i dostupniji na tržištu. Uopšteno, možete da vozite znatno rasterećenije kada znate da ne upravljate skupim vozilom.

 

Važnost održavanja: Kupovinom jeftinijih polovnjaka, nikada ne možete da budete sigurni u njihovo prethodno stanja, zbog čega se većina trudi da održi njihovo mehaničko i uopšteno estetsko stanje na što većem nivou. Tako početnici uče o važnosti održavanja automobila, što u budućnosti može da bude veoma važno kada pređu na novije automobile.

 

Niste spremni da vežbate na velikom i jakom automobilu: Auto škole danas za časove vožnje najčešće koriste male gradske automobile, koji su zbog svojih kompaktih dimenzija veoma pogodi za početnike, posebno u vožnji i parkiranju u velikim gradovima. Sa druge strane, primarni automobil u kući je veoma često porodični automobil, SUV, semi-SUV ili karavan, koji su kupljeni kako bi zadovoljili potrebe više članova porodice, putovanja i nošenja prtljaga. Početnici mogu da imaju velikih problema da steknu osećaj u vožnji i priviknu se na takve robusne dimenzije, posebno ukoliko nisu vozili druge automobila osim onih u auto školi. Tada je jednostavno bolje rešenje izabrati manji polovnjak, nego biti spreman na skuple popravke, ogrebotine prvog automobila.

 

Da li deliti porodični automobil sa mladim vozačem: argumenti za deljenje

 

devojka u kolima blog

 

Finansijski razlozi: Kupovinom još jednog automobila, treba razmišljati o dodatnim troškovima u jednom domaćinstvu. Naime, iako inicijalna cena ne mora biti veliki problem, u budućnosti treba razmišljati o još jednoj registraciji, servisiranju još jednog automobila, a porodice u velikim gradovima mogu da imaju i problema sa parkanjem i garažiranjem još jednog automobila. U stranim državama se sve više propagira protiv kupovine posebnog automobila svakom članu porodice, pre svega iz ekoloških razloga, pa su brojne porodice sa zapada navikle da funkcionišu i sa jednim automobilom.

 

Opreznija vožnja: Ukoliko vozite noviji automobil svojih roditelja, bićete neuporedivo oprezniji u vožnji. Šanse da se prepustite agresivnoj vožnji i dokazivanju pred društvom su znatno manje kada znate da to nije vaš lični automobil, posebno ukoliko je reč o skupljim i novijim modelima, što i dugoročno može da bude veoma pozitivno kada je reč o učenju bezbednih navika u vožnji.

 

Visoki troškovi održavanja polovnjaka: Veoma je čest slučaj da vlasnici prodaju polovnjake kada njihovo održavanje i popravke postanu više od njihove realne vrednosti. Zbog toga se i često dešava da uštedom i kupovinom jeftinog polovnjaka, zapravo platite mnogo više nego što ste to očekivali. Primeri su veoma česti kod dizelaša, koji imaju niz osetljivih elemenata kao što su plivajući zamajac, turbina ili dizne. Često se dešava da vlansici prodaju polovnjak kada su ovi delovi na samom izdahu, pre svega kako cene popravke preneli na budućeg vlasnika. Ukoliko su istrošeni, ovi delovi mogu veoma brzo da stradaju kod početnika, opet zbog nedovoljno iskustva u vožnji.

 

Bezbednost: Kao što smo napomenuli, svi noviji automobili su neuporedivo bezbedniji u vožnji. Niz senzora i sistema za pomoć u vožnji može umnogome da pomogne početnicima, pogotovo u slučaju takozvanih početničkih grešaka u vožnji. Sa druge strane, kod jeftinijih polovnjaka jednostavno ne možete da se uzdate u pomoć pri vožnji, a iako ih ima, brojni sistemi često nisu funkcionalni, jer vrednost popravki često nije isplatljiva investicija.

 

Kao što vidimo, na oba pitanja postoje dva moguća odgovora, a ako želite naš savet, kada je u pitanju prva dilema, smatramo da je najbolje rešenje kupovina solidnog polovnjaka cene oko 5.000 evra, jer jeftiniji auto predstavlja rizik i za vozača i kada je reč o popravkama. U narednoj dilemi preporučujemo nabavku drugog porodičnog automobila ako mladom vozaču treba za odlazak na posao, kako bi ste podržali i nagradili njegovu/njenu odgovornost. To je samo naše mišljenje, a vaše možete ostaviti u komentarima na Instagramu.

 



Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana. Powered by Smart Web

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana.
Powered by Smart Web