Mali servis - šta se menja i šta možete sami

Mali servis - šta se menja i šta možete sami?

 

Svaki automobil je pouzdan sve dok se kvalitetno i redovno održava, ali je česta praksa da se period rednovnih održavanja produžava ili zanemaruje. Razlog je najčešće finansijske prirode, a problemi takođe nastaju kada je sa automobilom sve u redu, pa vozači smatraju da jednostavno može da „izgura“ još malo bez servisiranja. Mali servis je jedan od neophodnih, redovnih servisa automobila, koji ima veoma važnu ulogu u održavanju pouzdanosti i performansi vozila. Pored zamene potrošnih delova i tečnosti, redovno servisiranje pomaže i da se primete rani znaci kvarova i problema, čime će se značajno smanjiti budući troškovi.

 

 

Šta je mali servis?

 

Mali servis je redovno, odnosno periodično servisiranje automobila na kojem se pregledaju sistemi i menjaju potrošni delovi i tečnosti koje su neophodne za njegovo funkcionisanje. Ime „mali“ se odnosi na činjenicu da nije previše zahtevan i skup zahvat, a pritom se radi i češće od velikog servisa. Zbog relativno jednostavnog procesa, brojni vozači ovo redovno održavanje rade i sami, ali ako nemate previše iskustva, najbolje je posao prepustiti stručnim majstorima iz BEO-CAR servisa.

 

Iako je prva asocijacija za mali servis zamena ulja i filtera, on ima veoma važnu ulogu u ranoj dijagnostici potencijalnih problema. Slično medicinskoj dijagnostici, pregledom osnovnih sistema automobila, ovaj servis doprinosi prevenciji i ranom otkrivanju problema i kvarova, što je ključno za dugoročno očuvanja performansi i prvobitnog stanja automobila.

 

Pored detaljnijeg objašnjenja o procesu malog servisa, perioda servisiranja i cene, u ovom tekstu ćemo govoriti i o delovima malog servisa koje možete i sami da uradite kod kuće. Ukratko ćemo objasniti koliko znanja i alata će vam biti potrebno, i koliko je to izvodljivo u kućnim uslovima.

 

Šta spada u mali servis?

 

Kao što smo već napomenuli, mali servis podrazumeva zamenu potrošnih delova i tečnosti, kao i proveru osnovnih sistema. Kada je reč o zameni, mali servis obuhvata:

 

  • Zamenu motornog ulja;
  • Zamenu filtera ulja;
  • Zamenu filtera goriva;
  • Zamenu filtera vazduha motora;
  • Zamenu filtera kabine.

 

Kada je reč o proverama, serviseri proveraju, i po potrebi dopunjavaju nivo kočione i rashladne tečnosti i pritisak u gumama. Međutim, od servisera možete da zatražite i kompletan pregled vozila, proveru ispravnosti, procenu kvarova, ulaganja i neophodnih popravki, ali imajte na umu da će to povećati broj radnih sati, što će uticati i na samu cenu, zbog čega se vozači uglavnom drže osnovnih stavki malog servisa.

 

Zamena motornog ulja

 

Motorno ulje je jedna od ključnih tečnosti u automobilu, koja ima višestruku ulogu. Ulje podmazuje delove u motoru koji se pokreću, čime sprečava pojavu trenja i oštećenja delova koji u radu dostižu gromne brzine. Pored toga, ulje stvara tanki film oko svih delova koje podmazuje, čime obavlja i zaštitnu ulogu. Na kraju, ulje odvodi toplotu koja nastaje sagorevanjem i trenjem unutršanjih elemenata motora, zbog čega je veoma važno da ono bude kvalitetno i u dovoljnim količinama prisutno u sistemu.

 

Međutim, svako motorno ulje vremenom degradira. Tokom rada motora, pa čak i stajanja, ulje je izloženo termičkim i mehaničkim opterećenjima koja i izazivaju oksidaciju i degradaciju. Usled redovnog korišćenja, ulje gubi svoje mazivne i zaštite karakteristike, zbog čega su svi delovi u pokretu vremenom izloženi sve većem trenju. Ukoliko dođe do značajnije degradacije, ili motor jednostavno potroši ulje, dolazi do totalnog oštećenja delova motora.

 

Da bi se izbegle neprijatnosti, vrši se periodična zamena ulja, kada se u potpunosti prazni staro i doliva novo ulje u propisanim količinama. Danas na tržištu postoje najrazličitiji tipovi, odnosno vrste ulja, od sintetičkih, mineralnih ili polusintetičkih, pa je pri zameni važno pratiti preporuke porizvođača automobila, koji propisuje preporučene tipove i standarde ulja koje se koristi.

 

 

Samostalna zamena motornog ulja

 

Zamena motornog ulja uopšteno nije komplikovani proces, iako će vam trebati set ključeva, novo ulje, posuda za staro ulje, ključ za skidanje filtera i stare novine. Pre zamene, prvo morate da ispraznite staro ulje. Ulje je skladišteno u ležištu za ulje (karter), koje se nalazi ispod automobila, pa je poželjno da imate kanal ili dizalicu kako bi mu lakše pristupili. Na karteru se nalazi čep za odvod, odnosno ispusnik, a pre odvrtanja čepa, postavite posudu za staro ulje i stare novine. Imajte na umu da se ulje greje tokom rada motora, pa sačekajte neko vreme ukoliko ste prethodno vozili automobil.Nakon što iscuri staro ulje, zatvorite karter i odložite staro ulje. Dalje sledi zamena filtera i dolivanje novog ulja.

 

Zamena filtera ulja

 

Tokom rada motora nastaju otpadne mikročestice koje umnogome mogu da naruše njegovo funkcionisanje. Ulje sakuplja ove nečistoće i prenosi ih kroz sve delove motora kroz koje prolazi i podmazuje. Ovi delovi rade sa veoma malo zazora, pa kada se nađu čak i najmanje mikročestice, one mogu vremenom da oštete ceo motor, zbog čega važnu ulogu igra filter za ulje.

 

Filter ulja sakuplja sve ove prljavštine i loše čestice iz ulja, čime garantuje nesmetan rad svih njegovih delova. Čisto ulje, odnosno ispravan filter, je tako veoma važan deo ovog sistema, ali slično ulju, on vremenom može da se se ošteti ili zapuši, zbog čega gubi moć filtracije.

 

Zato se tokom malog servisa, pored ulja, obavezno menja i filter ulja. Iako je ulje novo i ima pogodne mazivne karakteristike, neadekvatan fitler propušta štetne čestice što dovodi do oštećenja iako imate novo ulje, zbog čega se ove dve komponente uvek menjaju zajedno.

 

Samostalna zamena filtera ulja

 

Samostalna zamena filtera ulja može da bude nešto komplikovaniji zadatak, jer on može da bude postavljen na nepristupačnom mestu, ili je za demontažu potreban poseban alat, što zavisi od samog proizvođača automobila. S obzirom da se ulje i filter uvek menjaju zajedno, pre nego što se odlučite za samostalnu zamenu ulja, prvo proverite da li možete da pristupite i skinete filter. Filter se menja tek nakon pražnjenja starog ulja, i imajte na umu da se u njemu uvek nalaze manje količine ulja. Pri postavljanju novog filtera, obrišite starom krpom kontaktnu podlogu i obavezno stavite gumicu koja dolazi u pakovanju, kako motor ne bi izgubio kompresiju. Dobra praksa je gumicu premazati novim uljem, kako bi sprečili pucanje ili curenje ulja. Tek nakon zamene filtera, dolivate novo ulje, i to tip i količinu koju preporučuje proizvođač automobila.

 

Zamena filtera goriva

 

Čisto gorivo je jedan od bitnih faktora za nesmetano sagorevanje, odnosno osiguravanje optimalnih performansi u radu. Međutim, svedoci smo sve češće narušenog kvaliteta goriva, zbog čega važnu ulogu igra filter goriva.

 

Iako nečistoće u gorivu neće oštetiti motor kao što je slučaj sa uljem, one mogu da naruše performanse motora. Naime, strane čestice mogu da dospeju do osetljivih delova sistema za ubrizgavanje goriva, odnosno injektora, čime se dalje narušava njihov rad. Narušavanjem ubrizgavanja goriva, odnosno smanjenjem protoka goriva, narušava se i njegovo sagorevanje, pa samim tim i performanse pa dalje i potrošnja goriva. Ukoliko se dugo zanemari, dolazi i do potpunih zapušenja injektora, čija popravka može da bude veoma skupa.

 

Zbog toga se često tokom zamene ulja i filtera ulja, menja i filter goriva. To je nešto češći slučaj kod dizel agregata koji su veoma osetljivi na loš kvalitet goriva, dok su benzinci nešto izdržljiviji, pa filter može da se promeni i svakih 30.000 kilometara. Kod nekih novijih i naprednijih modela, period zamene filtera goriva može da se produži i na 50.000 kilometara, pa kao i kod ulja, da treba pratiti preporuke proizvođača.

 

Samostalna zamena filtera goriva

 

Zamena filtera goriva može da bude nešto komplikovaniji proces, pre svega jer postoje različite vrste filtera, on može da bude postavljen na različitom mestu, i potrebna je nešto detaljnija priprema. Pre zamene morate da oslobodite pritisak u sistemu, tako što ćete ukloniti osigurač pumpe za gorivo, a zatim pokrenuti motor sve dok se ne ugasi, odnosno padne pritisak. Tek tada pristupate zameni, koja podrazumeva oslobađanje spojeva i uklanjanje starog filtera. Dalje se postavlja novi filter koji slično onom za ulje može da ima gumene zaptivke, ili kada se menja ceo, onda treba voditi računa o protoku, odnosno pravilnoj montaži koja je označena strelicama. Nakon toga ponovo uključujete prekidač pumpe za gorivo i proveravate ispravnost ili eventualna curenja.

 

Zamena filtera vazduha

 

Dok se automobil kreće, on usisava vazduh koji je neophodan motoru za paljenje i sagorevanje goriva. Sve dok je odnos vazduha i goriva pogodan, motor adekvatno sagoreva gorivo i pruža optimalne performanse. Međutim, vazduh koji se usisava nije uvek čist. Slično gorivu, u njemu mogu da se nađu štetne čestice ili prašina koje će narušiti odnos mešavine ili čak oštetiti motor, zbog čega važnu ulogu igra filter vazduha motora.

 

Kao i filter ulja, filter vazduha se vremenom prlja i gubi svoju ulogu zbog čega bi i on trebao da se zameni na malom servisu. Zapušen filter narušava kompresiju automobila, što se prvobitno odražava na performanse, a kada dalje izgubi svoju funkciju, ove štetne čestice mogu da dopru i do motora, i tamo načine štetu.

 

I dok brojni vozači čiste ili protresu filter vazduha, to nije dobra praksa. U filteru se često nalaze i mirkočestice koje se ne mogu videti golim okom, ali takođe mogu da naruše rad usisne grane, zbog čega je veoma važno da se on redovno menja.

 

Samostalna zamena filtera vazduha

 

Zamena filtera za vazduh važi za lak zadatak koji bez većih problema možete da odradite kod kuće. Za to će vam biti potreban osnovni alat i adekvatan filter. Filter se najčešće nalazi na vrhu motora, dok kod novih vozila može da bude između prednje rešetke i motora. Filter se nalazi u kockastom, plastičnom kućištu, i da bi mu pristupili, morate da odvrnete sve šrafove. Ukoliko ima više prašine, pre zamene možete da očistite kućište, ali pazite da prašina ne dospe u kanal za vazduh. Dalje ubacite novi filter, i to tako da deo sa gumenim obodom bude postavljen na gore, a zatim zatvorite kućište.

 

Zamena filtera kabine

 

Filter kabine, filter klime ili polen filter, za razliku od prethodnih filtera neće uticati na performanse u vožnji ili zaštiti motora, ali može da utiče na vaše zdravlje. Ovaj filter sprečava da štetne čestice kao što su prašina ili polen uđu u ventilaciju i samim tim kruže kroz kabinu. Važnost ovog filtera je posebno izražena kod ljudi koji su skloni alergijama i kod ljudi koji imaju izražene probleme respiratornog sistema.

 

Ovaj filter se prema nekim pravilima menja svake dve godine, ali period opet može da zavisi od samog proizvođača. U Srbije, gde u većini gradova vlada veliko zagađenje zimi, filter treba menjati svake godine. U svakom slučaju, tokom malog servisa je poželjno proveriti stanje ovog filtera. On može da se povremeno očisti, ali ne bi treblao da koristite detrdžent ili agresivna sredstva, jer su filteri osetljivi. Zato je najbolje da zamenu i proveru filtera kabine prepustite stručnjacima.

 

 

Samostalna zamena filtera kabine

 

Filter klime, odnosno kabine uglavnom nije teško zameniti, samo treba znati gde se on nalazi, što zavisi od proizvođača automobila. Filter kabine može da se nalazi ispod vetrobranskog stakla, u predelu nožnih komandi ili u suvozačkom prostoru, odnosno iza pretenca, a više informacija možete pronaći u uputstvu automobila. Slično filteru za vazudh, on se nalazi u plastičnom kućištu koje je zatvoreno šrafovima ili klik-klak sistemom, i dovoljno je izvaditi stari i ubaciti novi, što je olakšano strelicama za pravilnu montažu.

 

Provera nivoa rashladne tečnosti

 

Rashladna tečnost, odnosno mešavina antifriza i vode, igra veoma važnu ulogu u hlađnju motora. Tokom letnjih meseci, njena temperatura doseže i 90-100 stepeni, čime voda ključa i isparava iz sistema, zbog čega se narušava mogućnost hlađenja motora. Tokom zime, temperature padaju ispod nule, čime se voda u sistemu zamrzava, pa kristalne čestice mogu značajnije oštetiti motor.

 

Antifriz menja tačku mržnjenja i ključanja, tako da sistem za hlađenje ostane pouzdan i leti i zimi, odnosno pri ekstremno visokim ili niskim temperaturama, zbog čega je veoma važno pratiti nivo rashladne tečnosti. Nivo bi trebalo da proveravate pred početak velikih vrućina ili zima, ali to će uraditi i serviseri tokom malog servisa, i po potrebi doliti rashladnu tečnost. Vrsta i količina tečnosti zavisi od samog proizvođača automobila, pa pri zameni uvek treba pratiti preporuke.

 

Samostalna provera i zamena antifriza

 

Nivo antifriza možete veoma lako da proverite u posudi za rashladnu tečnost koja se nalazi u motornom prostoru. Nivo bi trebao da bude u "zlatnoj sredini", odnosno između maksimalne i minimalne vrednosti. Ukoliko je nivo tečnosti na minimumu, trebalo bi da dolijete antifriz, ali pri zameni, vodite računa da uvek koristite antifriz koji preporučuje proizvođač, i da ne mešate dva različita tipa antifriza.

 

Provera nivoa kočione tečnosti

 

Kočiona tečnost je medijum koji prenosi pritisak sa glavnog kočionog cilindra na kočione pločice, koje dalje usporavaju i zaustavljaju disk, a samim tim i automobil. Tako je ispravnost ovog sistema veoma važna za bezbednost u vožnji, zbog čega je važno pratiti nivo kočione tečnosti. Nivo kočione tečnosti možete proveriti u posudi koja je smeštena u motornom prostoru, a to će prekontrolisati i serviseri tokom malog servisa.

 

Preporuka proizvođača je da se kočiona tečnost menja svake dve godine ili nakon 60.000 pređenih kilometara. Ipak, ukoliko je to neophodno, serviser može i ranije da dolije kočionu tečnost. Stanje tečnosti možete i sami da prekontrolišete, ali možete to i da prepustite stručnjacima.

 

Samostalna provera stanja kočione tečnosti

 

Nivo kočione tečnosti možete i sami da proverite očitavanjem vrednosti u rezervoaru za kočionu tečnost, koji se nalazi u motornom prostoru. Ipak, dovoljan nivo ne mora da znači da je ona adekvanta, jer tečnost apsorbuje vodu iz atmosfere, čime gubi svoje pogodne osobine, pa je za detaljnije ispitivanje ipak bolje konsultovati stručnjake.

 

 

Koliko često treba obavljati mali servis?

 

Ovo jedno od komplikovanih pitanja za koje ne postoji univerzalan odgovor. Servisni interval je propisan od strane proizvođača automobila ponaosob, što znači da može da varira od vozila do vozila, ali i od samog modela vozila, stanja, odnosno starosti vozila, vrste goriva, viskoziteta ulja i slično. Zbog toga je najčešći interval malog servisa između 5.000-15.000 km ili jednom godišnje kod vozila koja ne prelaze ovu kilometražu, ali ove vrednosti umnogome variraju.

 

Danas se sreću se nova vozila koja koriste potpuno sintetička ulja, pa prepisani period malog servisa može da bude i 30.000 pređenih kilometara. Međutim, najčešće je reč o servisnom intervalu propisanom u idealnim uslovima, kod vozila koja su prešla mali broj kilometara.

 

Sa druge strane, svakodnevna gradska vožnja, kratke relacije, rad u leru, agresivna vožnja ili retko korišćenje vozila može negativno da utiče na kvalitet ulja, zbog čega neretko treba skratiti interval zamene. Budući da vozači danas najčešće voze polovnjake koji su stariji od 10 godina i koji su prešli više od 200.000 km, period servisiranja treba skratiti ili čak prepoloviti na oko 10.000-15.000 km. Starija vozila koja koriste mineralna ulja nekada servisiraju i nakon svega 5.000-7.000 kilometara, i do čak 2 puta godišnje.

 

Kao velika pogodnost se ističe činjenica da noviji modeli imaju brojne senzore koji će prepoznati prve tragove degradacije ulja, pa zatim i predložiti servisiranje. Iako se ne treba strogo voditi ovim senzorima, oni mogu umogome olakšati i prikazati potrebu za servisiranjem i zamenom ulja. Sa druge strane, stari automobili i motori često troše nešto veće količine ulja, zbog čega je dobra praksa pratiti njihov nivo jednom mesečno, što možete i sami da uradite uz pomoć stare krpe i šipke za merenje nivoa.

 

Koliko traje mali servis

 

U praksi, dužina trajanja malog servisa (bez ugradnje filtera goriva u rezervoaru) traje jedan radni sat. Mali servis je znatno jednostavnija i brža procedura od velikog servisa, pa možete da ga obavite i kod kuće, međutim, samo vreme će zavisiti od detaljnosti postupka.Ukoliko se odlučite i za detaljnije provere svih sistema, odnosno kompletan pregled vozila, mali servis može da potraje i 2-3 radna sata.

 

Iako je uvek preporučljivo uz mali servis obaviti i detaljniju proveru, to može da produži vreme za servisiranje, pa samim tim i povisi cenu malog servisa. Ipak, ovo je najbolja praksa jer se tako proveraju potencijalni problemi i eventualna dalja ulaganja i popravke.

 

Mali servis – cena

 

Određivanje okvirne cene malog servisa je prilično komplikovan zadatak, i računica zavisi od cene rada što varira od servisa do servisa, ali i kvaliteta delova, modela automobila, broja delova koji se menjaju i slično. Primera radi, sintetička ulja su uglavnom skuplja od mineralnih i polusintetičkih, što direktno i utiče na cenu. Pored toga, određeni delovi kao što su filter kabine ili filter goriva se ne menjaju svaki servis, zbog čega je veoma teško odrediti okvirnu cenu.

 

I cene samih delova variraju od modela do modela, pa i od prozivođača do proizvođača. Vozači iz ekonomskih razloga češće biraju aftermarket delove koji su povoljniji, ali ulaganjem u kvaltietne delove, vi ulažete u budućnost, odnosno u dugotrajnost i ispravnost svih komponenti. Kvalitetnim, sintetičkim uljem vi produžavate period zamene, pa iako je inicijalno ulaganje nešto više, dugoročno se investicija isplati. Mali servis – cena za ruke će zavisi od radnih sati, pa ukoliko samo menjate ulje i osnonve filtere, cena će biti niža, dok ako izaberete i proveru celokupnog stanja automobila, cena može da bude nešto viša.



Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana. Powered by Smart Web

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana.
Powered by Smart Web