Prednosti i nedostaci low profile guma

Prednosti i nedostaci low profile guma

 

Automobilska industrija konstantno teži unapređenju performansi i bezbednosti vozila, a jedan od ključnih elemenata koji igra ulogu u tome su gume. Tokom proteklih nekoliko decenija tehnologija proizvodnje guma je napredovala neverovatnim tempom, donoseći različite inovacije kako bi vozačima pružila bolje performanse, veću udobnost i manju potrošnju goriva.

 

Jedna od tih inovacija su niskoprofilne gume, koje su postale popularan izbor među vlasnicima automobila visokih performansi. Ukoliko ste za ovaj pojam čuli samo „u prolazu“, u ovom blogu ćemo vam detaljnije objasniti šta su niskoprofilne gume, kada se koriste i koje su njihove prednosti i mane.

 

Koja se gume smatraju niskoprofilnim?

blog niskorprofilne gume

 

Kao što možete zaključiti iz samog imena, niskoprofilne gume karakteriše nizak profil, odnosno visina bočnog zida u odnosu na gazeći sloj, koji je manji od uobičajnog promera. Profil gume je označen drugim brojem u oznaci pneumatika, i predstavlja se u procentima.

 

Na primer, guma 205/55 R16 ima prečnik od 16 inča (R16), gazeći sloj širine 205mm (205) i profil od 55% (55). Profil od 55% znači da je reč o „klasičnoj“ gumi, kod koje je visina bočnog zida 55% u odnosu na gazeći sloj. Gume su numerisane na svakih 5% visine profila, a što je procenat (broj u oznaci) niži, guma ima niži profil. Najzastupljeniji odnosi širine i visine su kod klasičnih guma 45, 50, 55, 60 i 65, pri čemu se najviše gume prodaje sa odnosom širine i visine 50 i 55.

 

Današnje niskoprofilne gume, kao što je to Dunlop Sport Maxx, imaju profil i do 30. Širina ovih guma prelazi 235, 250 pa čak i 300cm, kako bi pružile sto bolji kontakt sa podlogom i pružile najbolje performanse. Sve gume sa odnosom visine i površine ispod 40 smatraju se niskoprofilnim.

 

Montaža niskoprofilnih guma

 

Ono što je karakteristično za niskoprofilne gume jeste da zahtevaju nešto veće felne. Zato i ne čudi što se na tržištu sreću niskoprofilne gume promera 30, prečnika i do 23 inča (R23). Niskoprofilne gume se montiraju na veće felne kako bi pružile bolje performanse u vožnji, ali i iz bezbednosnih razloga.

 

Naime, pri kupovini niskoprofilnih guma pažnju treba obratiti na ukupni prečnik kotrljanja točka (felna+guma). Pri postavljanju fabričkih guma, sam proizvođač je brojne sisteme za pomoć i praćenje podataka (brzina, pređeni put), prilagodio na osnovu ukupnog prečnika kotrljanja točka, odnosno felne sa montiranom gumom propisanih dimenzija, odnosno profila.

 

Kada se smanji profil gume, smanjuje se i celokupni prečnik točka, odnosno prečnik rotacije gume. Manji točak od predviđenog se brže rotira tokom vožnje, zbog čega dolazi do odstupanja realnih vrednosti brzinomera i odometra u automobilu. Pokazivači se okreću znatno brže, pa deluje kao da prelazite više kilometra ili krećete se višom brzinom nego što je slučaj. Pored toga, manji točak može da naruši rad sistema za pomoć u vožnji kao što su ABS, kotrola stabilnosti u vožnji i kontrola proklizavanja. Manji točkovi znače i da je automobil postavljen niže, što opet može da izazove niz problema i oštećenja u vožnji i prilikom parkiranja.

 

Da bi izbegli probleme tokom vožnje, pri izboru dimenzija niskoprofilne gume, opšte pravilo je da za svakih 5% manjeg profila izaberete jedan broj (inč) veći felnu. Na primer, guma 225/50 R16, ima isti celokupni prečnik kao i 225/45 R17, ili 225/40 R18. Ovo je opšte pravilo za biranje većih guma za automobil, ali moguće je da će za neki konkretni model automobila biti preporučena za nijansu drugačije stepenovanje.

 

Zašto su niskoprofilne gume popularne?

hankook low profile

 

Niskoprofilne gume, kao što je Michelin Pilot Sport 5 imaju niz prednosti, a jedan od glavnih razloga za montažu niskoprofilnih guma u praksi nisu performanse već estetika. Niskoprofilne gume pružaju automobilu sportski izgled, posebno modelima koji imaju potencijal za tako nešto, ali koji fabrički dolaze sa setom „klasičnih“ guma, montiranih na manje, čelične felne i uz plastične ratkapne.

 

Montažom na veće, aluminijumske felne, niskoprofilne gume daju automobilu potpuno nov, sportski i agresivniji izgled. Kod automobila visokih performansi, ove gume pružaju još bolju estetiku, ali i karakteristike koje mogu da isprate zahtevane visoke performanse.

 

U odnosu na druge stajling zahvate koje možete da preduzmete kako bi poboljšali izgled automobila, niskoprofilne gume se ističu kao jedno od najpovoljnijih rešenja. Ipak, imajte na umu da ovakve gume ne spadaju u red jeftinih, a posebne troškove nose i veće felne.

 

Ključne prednosti niskoprofilnih guma

Pored već spomenute estetike, koja je možda i jedan od glavnih razloga za ugradnju niskoprofilnih guma, one imaju i niz drugih prednosti. Većina prednosti vezana je za manju količinu vazduha između puta i osovine, kao i za veću širinu gazećeg sloja:

 

  • Uspešnije savladavanje krivina: manji bočni zid niskoprofilnih guma nije fleksibilan kao kod guma većeg profila, što pruža bolje karakteristike u savladavanju krivina. Niskoprofilna guma bolje „drži“ u krivini, uz veću stabilnost i bolje prianjanje, što će posebno pogodovati ljubiteljima dinamične vožnje, koji u krivine ulaze pri znatno višim brzinama.

     

  • Bolje prianjanje: iskoprofilne gume imaju veći gazni blok, što umnogome poboljšava prianjanje i upravljivost. Prianjanje po suvim i vlažnim, ravnim putevima je daleko bolje nego kod klasičnih guma, što je i jedan od preduslova za bezbednu vožnju kada je reč o vozilima visokih performansi.
  • Upravljivost: manji profil, uz veći kontaktni blok će umnogome doprineti upravljivosti u vožnji. Vozač bolje oseća put i dobija povratne informacije sa puta, što je velika prednost za sve vozače koje uživaju u vožnji, ali može da bude i nedostatak u vožnji po lošim putevima. Ipak, upravljivost je ključna za sve one koji uživaju u dinamičnoj vožnji.
  • Niža potrošnja goriva: kruti i kraćni bočni zid smanjuje otpornost na kotrljanje u vožnji, što utiče na potrošnju goriva u vožnji. Prema rečima proizvođača, niskoprofilne gume smanjuju potrošnju goriva 10-20% pri nižim, odnosno do čak 35% pri višim brzinama!
  • Kočenje: postavljanjem većih felni na automobila, otvara se prostor za ugradnju većih kočnica. Većim kočnicama poboljšavate moć zaustavljanja automobila. Ipak, imajte na umu da su veće kočnice bolje rešenje samo kod zahtevnijih vožnji, odnosno ne moraju da imaju toliko veliki uticaj i skrate trag kočenja u svakodnevnoj vožnji.

 

Nedostaci niskoprofilnih guma

 

Niži i krući bočni zid niskoprofilnih guma sa sobom nosi i niz nedostataka. Naime, veći profil gume sadrži više vazduha, koji igra veoma važnu ulogu u upijanju neravnina i rupa na putevima. Kod niskoprofilnih guma se tako javlja niz problema, koja suštinski sva imaju koren u manjoj količini vazduha:

  • Neudobna vožnja: gume i do 10 puta više doprinose apsorbovanju neravnina i rupa na putevima od amortizera i opruga u sedištima. Međutim, zbog manjeg i krutog profila niskoprofilnih guma, znatno veći posao obavlja suspenzija automobila, koja ipak nije toliko efikasna kao gume. Veliki broj vozila kod kod kojih se ugrađuju niskoprofilne gume pritom imaju i tvrđe vešanje, koje je podešeno tako da isprati performanse u dinamičnoj vožnji i savladavanju krivina. Kada se spoje, sportsko vešanje i niskoprofilne gume dovode do prilično neudobne vožnje na našim putevima, koji su puni rupa i neravnina.
  • Veći rizik od oštećenja: manji profil stvara i znatno manju površinu između gazne povrišne i felne. Kada se na to doda i znatno manja moć apsorpcije neravnina i rupa, niskoprofilne gume i sama felna su znatno izloženije oštećenjima. Zbog toga bi trebalo veliku pažnju da obratite pri parkiranju, prelasku preko ivičnjaka i rupa. Neretko se dešava da čak i manje rupe oštete gumu ili felnu, dok one veće mogu da naprave i kritična oštećenja na bočnim zidovima gume, koja ne mogu da se poprave.
  • Visoki troškovi: niskoprofilne gume su uglavnom dizajnirane za vozila visokih performansi, što znači da ćete pri kupovini morati da budete spremni na visoke troškove. Iako je zbog manjeg profila količina gume realno manja, pri izradi se koriste naprednije tehnologije i rešenja koja moraju da zadovolje visoke performanse i pruže pouzdanost pri dinamičnoj, sportskoj vožnji. Kada u obzir uzmete da ove gume morate da montirate na veće felne, a iz estetskih razloga su to najčešće alu ili druge lagane felne, celokupni troškovi mogu da budu izuzetno visoki. Čak i povoljnije opcije niskoprofilnih guma kao što je Tigar Ultra High Performance je znatno skuplji od „klasične“ verzije ovog pneumatika.
  • Kraći vek guma: Bolje prianjanje i velika kontaktna površina dolaze sa cenom, a to je brža potrošnja gume. Potrošnja je posebno izražena u dinamičnoj vožnji u krivinama, u kojima niskoprofilne gume pružaju neuporedivo bolje performanse od klasičnih, ali po ceni potrošnje materijala od kojeg su napravljene.

 

Da li se preporučuju niskoprofilne zimske i all-season gume?

 

Na sam spomen niskoprofilnih guma, prva asocijacija su letnje gume, jer i sami vozači preferiraju dinamičnu i agresivnu vožnju po suvim putevima, kada performanse ovih guma dolaze do izražaja, dok su pri kiši i snegu svi oprezniji. Međutim, šta je sa zimskim i all-season niskoprofilnim gumama.

 

Iako postoje na tržištu, zimske niskoprofilne gume nisu najbolji izbor za vozače, pogotovo u podnebljima u kojima ima više snega. Naime, niskoprofilne gume su uglavnom široke, što u kombinaciji sa malim profilom i velikim prečnikom nije najbolji izbor za sneg. Široke i velike gume jednostavno ne probijaju sneg kako bi ostvarile kontakt sa površinom, što izaziva niz problema sa prianjanjem i proklizavanje. Pored toga, ispod snega mogu da budu skrivene rupe i neravnine, pa možete lako da oštetite niskoprofilne gume ili felne.

 

All-season niskoprofilne gume su već nešto bolji izbor, pre svega jer su namenjene vozačima u podnebljima u kojima nema veće količine snega tokom zime. U ovim situacijama, širi i nešto dublji gazeći sloj all-season guma pruža dobro prianjanje po mokrom kolovozu i povremenoj bljuzgavici, uz manji rizik od proklizavanja. Međutim, ove gume su dizajnirane i za ograničenu vožnju po manjem snegu, pa profil all season guma najčešće nije niži od 35.

 

Da li se niskoprofilne gume isplate?

 

S obzirom na niz prednosti i nedostataka, često postavljeno pitanje je da li se montaža niskoprofilnih isplati, i koji vozači će moći da kažu da im se ugradnja niskoprofilnih guma isplatila. Niskoprofilne gume su odličan izbor ukoliko želite da poboljšate estetiku i pružite sportski izgled konvencionalnom vozilu, ali samo onom koje ima linije pogodne za ovaj tip intervencije. Ako posmatramo samo estetiku, iako investicija u gume i felne nije mala, kada se u obzir uzmu ostala stajling rešenja koja imaju sličnu ulogu, investicija u gume je znatno povoljniji izbor.

 

Pored izgleda, niskoprofilne gume su dizajnirane tako da isprate potrebe vozila visokih performansi. One će pružiti odlične karakteristike u dinamičnoj vožnji i savladavanju krivina. Međutim, ukoliko vam je u prvom planu udobnost u vožnji, ove gume nisu najbolji izbor. Iako imaju širok gazni sloj, ove gume prenose sve neravnine i rupe sa kolovoza. Ako imate dovoljno sreće da redovno vozite po dobrim putevima, ovaj nedostatak nećete toliko osetiti, već će vam prijati kako gume prenose povratne informacije sa asfalta.

 

Na kraju, ukoliko se i dalje dvoumite, možete razmisliti o smanjenu profila za jedan ili dva broja, kako biste testirali koliko vam odgovaraju niskoprofilne gume. Ukoliko sa profila 50 pređete na 45 i 1 broj veće felne, nedostaci neće biti previše izraženi, ali je isto i sa prednostima. Značajnije razlike su primetne tek kada povećate gume za 2 i više inča, ali tako brz prelazak se ne preporučuje vozačima koji ranije nisu vozili automobile sa niskoprofilnim gumama.



Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana. Powered by Smart Web

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana.
Powered by Smart Web