Lanci za sneg i čarape za sneg

Lanci za sneg i čarape za sneg


Vožnja tokom zime može da bude veoma zahtevna i teška, pre svega zbog nepredvidljivih uslova kao što kiša, sneg ili led. Kako bi se povećala bezbednost u saobraćaju vozači su dužni da od prvog novembra do prvog aprila koriste zimsku opremu.

 

Zimska oprema obuhvata zimske pneumatike, ali i pomoćnu opremu za poboljšanje prianjanja kao što su lanci za sneg i čarape za sneg. Ova oprema umnogome poboljšava vozne karakterisitke u teškim uslovima i dubokom snegu. U ovom članku ćemo detaljnije razmotriti šta su lanci za sneg, koje su njihove vrste i kako ih pravilno montirati.

 

 

Čelični lanci za sneg

 

Lanci za sneg su deo obavezne zimske opreme koja se koristi van grada kada se na putu nađu veće količine snega, ili na mestima gde je to prikazano saobraćajnim znakom, najčešće na planinama i uzvišenjima. Lanci poboljšavaju prianjanje pneumatika u vožnji po teškim uslovima kao što su sneg, led ili blato i umnogome doprinose bezbednosti u vožnji, kako vozača, tako i svih učesnika u saobraćaju.

 

Ideja o poboljšanju prianjanja je nastala još početkom 20. veka, kada su prvi vozači na točkove počeli da postavljaju konopce kako bi poboljšali vozne karakteristike po blatnjavim putevima, kojih je tada bilo i najviše. Patent je postavljen 1935. godine, međutim danas su lanci za sneg znatno napredniji i oni se razlikuju od materijala, načina izrade i tehnologija.

 

Lance na sneg je najlakše razvrstati prema materijalima od kojih su izrađeni, i najčešće su to tvrdi i meki lanci. Prva asocijacija na spomen lanaca za sneg jesu klasični, tvrdi odnosno lanci izrađeni od čelika i drugih tvrdih materijala otpornih na habanje i deformacije, kao što su AUTO TEC lanci za sneg. Ovakvi lanci su najpovoljniji, a pritom veoma dugotrajni i izdržljivi, te umnogome poboljšavaju karakteristike u vožnji na snegu. Koriste se za gume svih veličina, uz samo neznatno više cene za gume većih dimenzija.

 

Plastični lanci za sneg

 

Međutim, u novije vreme svedoci smo sve većih inovacija u autoindustriji. Čelični lanci mogu da oštete pneumatike, felne ili delove automobila blizu točkova, pa su zbog toga su sve popularniji i lanci za sneg od mekih materijala, kao što je plastika, guma ili drugi kompozitni materijali. Ovakvi lanci dolaze u tradicionalnim dizajnima ili u vidu gusenica, ali njihova najveća prednost je to što ne mogu da oštete felne i druge elemente, kod električnih vozila koja su lakša ili sportskih vozila gde je zazor sa unutrašnje strane gume veoma mali. Praxis plastični lanci za sneg takođe pružaju dobro prianjanje i pozitivne karakteristike u vožnji, međutim brže se habaju od čeličnih lanaca.

tehnologija.

 

 

Plastični lanci za sneg lako se postavljaju, što ih čini dobrim izborom za vozače sa manje iskustva u postavljanju lanaca. Plastični lanci za sneg su takođe laki, što smanjuje opterećenje na točkovima i pomaže u smanjenju potrošnje goriva. Međutim, plastični lanci za sneg neće pružiti istu trakciju kao lanci od metala, pa se mogu pokazati manje efikasnim u teškim vremenskim uslovima ili na jako strmim usponima. Plastični lanci za sneg neće biti tako izdržljivi kao lanci od metala i mogu se lako oštetiti ili raspasti ako su izloženi velikim silama ili teretu. Takođe, često nisu dostupni u svim veličinama.

 

Čarape za sneg

 

Kao najpopularnija alternativa poslednjih godina se ističu čarape za sneg, koje su napravljene od posebnih materijala. Matte čarape za sneg su izrađene od izdržljivih materijala, i pokazuju sasvim zadovoljavajuće rezultate u vožnji na snegu u otežanim uslovima. Međutim, za razliku od lanaca, čarape se postavljaju za svega par minuta, i posebno pogoduju manje iskusnim vozačima. To je velika prednost kada se nađete na zavejanom putu ili noću, kada je potrebno više vremena kako bi montirali lance.

 

Pored toga, čarape za sneg su danas već kompatabilne sa svim modernim sistemima za pomoć i bezbednost u vožnji kao što su ABS ili ESP. Kao značajni faktor za izbor se ističe to što ne ošećuju aluminijumske felne, a pritom zauzimaju znatno manji prostor u prtljažniku. Jedna od prednosti čarapa za sneg je izostanak buke i vibracija koje su karakteristične za lance, uvek kada se na momente izađe iz dubokog snega.

 

Ipak, čarape nisu bez mana, a gotovo svima je jasno da ne treba očekivati izdržljivost i prianjanje kao kod čeličnih lanaca. Čarape za sneg su u Srbiji dozvoljene i Zakonom o bezbednosti u saobraćaju, i karakterišu se kao sasvim validna pomoćna oprema za poboljšanje prianjanja.

 

Kako izabrati prave lance za sneg?

 

Lanci za sneg mogu da se razlikuju i svojim dizajnom, a najpopularniji su oni u obliku merdevina, cik-cak, dijamantski ili u obliku slova H. Iako ovo nije najbitniji faktor pri izboru lanaca za sneg, svaki od oblika ima svoju namenu. Tako na primer lanci sa oblikom merdevina pokazuju odlično prijanjanje i moć zaustavljanja pri vožnji unapred. Sa druge strane, cik-cak lanci poboljšavaju prianjanje i zaustavnu moć pri skretanju.Univerzalni pristup pružaju lanci u obliku dijamanta, koji pokazuju dobro prijanjanje pri skretanju i ravnomernoj vožnji, zbog čega su i najzastupljeniji danas na tržištu. H-lanci su najčešće za teška teretna vozila koja se kreću snežnim i ledenim putevima. Oni su obično izrađeni od jakog materijala i imaju veću izdržljivost i trajnost od drugih vrsta lanaca za sneg.

 

Da bi izbarali adekvatne lance za vaše vozilo, trebalo bi da obratite pažnju na nekoliko stvari. Na prvom mestu, treba izabrati lance koji odgovaraju dimenzijama vaših guma. Dimenzije guma možete da pročitate sa bočnih zidova svakog penumatika, u uputstvu ili smernicama na vratima vozača. Dobra stvar za vozače je to što danas svaki proizvođač jasno ističe kojim dimenzijama gume lanac odgovara. Previše veliki lanci gube svoje karakteristike, a pritom mogu i značajnije da oštete vaše vozilo. Pored toga, oni mogu i da blokiraju sisteme za pomoć u vožnji tokom zime, zbog čega treba biti oprezan pri kupovini. Isto je i sa malim lancima, mada najveći problem je to što verovatno nećete moći ni da ih montirate.

 

Sledeće pitanje se odnosi na način montiranja lanaca. Naime, u ponudi su lanci koji zahtevaju ručno zatezanje nakon namenštanja, kao i lanci sa automatskim zatezanjem. Lanci sa manuelnim zatezanjem su povoljniji, ali oni podrazumevaju dva stajanja za montiranje – jedno kako bi ih namontirali, i još jedno nakon pređenih dvadesetak metara kako bi ih pričvrstili. Sa druge strane, ukoliko vam je bitnije da što brže i lakše namontirate lance, bolji izbor su lanci sa automatskim pričvršćivanjem. Za njihovo montiranje je dovoljno jedno zaustavljanje, a oni se zatim dalje pričvršćuju sami tokom vožnje.

 

Debljina lanaca

 

Pri kupovini pažnju treba obratiti i na debljinu karika, odnosno samih lanaca. Debljina standardnih čeličnih lanaca je najčešće iznad 7 mm, odnosno od 9 pa sve do 16 mm. Auto Tec 050 lanci za sneg su tako odgovarajući za starije i nezahtevne gradske automobile sa tanjim gumama, koji imaju veći zazor sa unutrašnje strane točka. Pored toga, deblji lanci su pogodni i za teretne automobile, pre svega zato što pružaju bolje prianjanje i upravljanje, a mogu i da izdrže veću težinu vozila.

 

U drugu grupu spadaju lanci maksimalne debljine do 7 mm, koji su već pogodniji modernijim i sportskim vozilima. Ovakva vozila koriste veće gume, imaju napredne elemente vešanja ili veće kočione sisteme zbog čega je zazor minimalan. Deblji lanci mogu tako trajno da oštete neki od delova zbog čega treba biti oprezan. Na kraju, novija vozila gotovo i da nemaju zazor, zbog čega treba birati posebne lance koji se postavljaju preko gazećeg sloja. Ovakvi lanci se povezuju samo sa spoljašnje strane gume i prelaze preko gazećeg sloja, zbog čega nema rizika od oštećenja.

 

Vrste felni i broj lanaca

 

Još jedan od bitnih faktora pri izboru jeste i vrsta felni na vozilu. Klasični, odnosno čelični lanci mogu da oštete aluminijumske i ostale felne od legura lakih materijala. Zbog toga su danas sve popularniji izbor meki lanci od kompozitnih materijala, plastike ili čarape za gume, sa kojima su felne bezbedne. Pored toga, postoje i znatno skuplji, klasični lanci, koji imaju posebne sisteme za zaključavanje koji su napravljeni od visokokvalitetnih materijala koji ne oštećuju felne. Ipak, za njih treba izdvojiti znatno više novca.

 

Kada je reč o broju lanaca, treba napomenuti da se oni postavljaju na pogonske gume, zbog čega će vam u najvećem broju slučaja trebati samo dva lanca. Proizvođači danas ih gotovo uvek prodaju u paru, zbog čega ne bi trebalo previše da brinete pri kupovini. Izuzetno nebezbedna je praksa postavljanje samo jednog lanca, iako imate osećaj da samo toliko automobilu fali kako bi izašao iz dubljeg snega. Pored toga, lance treba postavljati isključivo na pogonske točkove, jer u suprotnom gube svoj smisao.

 

Kako su lanci i čarape za sneg regulisani zakonom?

 

Zakon o bezbednosti u saobraćaju nalaže da vozači moraju da imaju zimsku opremu od 1. novembra do 1. aprila, ako je na putevima sneg ili led. Zimska oprema obuhvata zimske pneumatike na sva četiri točka, ali i pomoćnu opremu za poboljšanje prianjanja tokom zime na minimum dva točka. Lanci i čarape za sneg se upravo svrstavaju u pomoćnu zimsku opremu. Šta to znači za vas kao vozača?

 

Prema zakonu, pomoćna oprema za poboljšanje prianjanja je obavezna van naseljenih mesta ukoliko je na putu sneg ili led, i na mestima gde je to određeno saobraćajnim znakom, kao što su planinska mesta i uzvišenja. Lanci mogu da se postave van naseljenog mesta ukoliko za to ima potrebe, odnosno ukoliko ima većih nanosa snega.

 

Lance treba postaviti sa prvim znacima da za to postoji poreba, poželjno na bezbednom mestu pored puta i pre nego što se sneg pojača ili počne mećava. To se često naznačava jer vozači u velikom broju slučajeva postavljaju lance tek kada primete da ne mogu dalje, ili kada automobil prokliza i zaglavi se u snegu, što nije uvek najbezbednije. Lance treba skinuti čim više nema potrebe za korišćenjem, na prvom bezbednom mestu. Kako su napravaljeni od čvrstih materijala, lanci na suvom kolovozu mogu značajnije da oštete gume, felne ali i asfalt, zbog čega ih treba pravovremeno skinuti.

 

Ukoliko vozač ne poštuje propise o upotrebi lanaca za sneg, može biti kažnjen novčanom kaznom od 500 do 3.000 dinara. Ukoliko vozač ne poštuje propise o upotrebi lanaca za sneg i time izazove saobraćajnu nezgodu ili drugu štetu, može biti kažnjen i zatvorskom kaznom od šest meseci do tri godine. U slučaju da nemate lance u gepeku tokom zime i van naseljenog mesta, sledi kazna i do 3.000 dinara.

 

Kako pravilno postaviti lance?

 

Postavljanje lanaca nije previše teško, i sve što treba da uradite jeste da pratite uputstva proizvođača. Međutim, o tome ja lako govoriti iskusnim vozačima i u slučaju da se lanci postavljaju pri povoljnim vremenskim uslovima ili tokom dana. Ukoliko niste nikada postavljali lance, dobra praksa je da to probate pre početka zimske sezone i poželjno na nekoj mekoj podlozi, ne na asfaltu kako ne bi došlo do oštećenja. Isto važi i ukoliko ste kupili novi komplet lanaca koji se razlikuje, iako imate dovoljno iskustva.

 

Pred početak sezone bi trebalo da se uverite da imate sve potrebne alate i pribor. Za montiranje lanaca vam je potreban jedan set lanaca za sneg koji je prilagođen vrsti i dimenzijama guma vašeg vozila, kao i držači lanaca, ključ za zatezanje (kod starijih modela) i uputstvo za upotrebu. Svi alati i uputstva se nalaze u pakovanju lanaca za sneg, međutim treba voditi računa kada se oni postavljaju i skidaju više puta tokom godine.

 

Montiranje lanaca se odvija u nekoliko koraka:

 

  • Pronađite odgovarajuće mesto za montiranje lanaca: za montiranje je poželjno da pronađete prvo mesto na kome je dozvoljeno i bezbedno zaustaviti vozilo. Najbolje je da to bude parking ili odmaralište, ali ako već ne možete da birate, vodite računa o svojoj, i bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju.
  • Pripremite lance: Danas gotovo svi proizvođači dizajniraju lance kako bi se što lakše postavili na vozilo, pa zato ne morate da skidate gume ili dižete automobil na dizalicu. Pre postavljanja je dovoljno da ih razmrsite, pronađete obeležene krajeve koji idu sa unutrašnje strane točka (plastificirana sajla sa crvenim oznakama) i postavite u ravni sa gumama.
  • Montirajte lance: lance uvek treba montirati u skladu sa uputstvima proizvođača. Najčešće to podrazumeva da obeležene krajeve plastificirane sajle spojite sa unutrašnje strane točka, raširite lance preko gazećeg sloja, a zatim sa spoljašnje strane spojite kukice za zatezanje. Međutim,proizvođači nude različita rešenja za zatezanje i postavljanje, zbog čega uvek prvo treba pročitati i pratiti uputstva. Isto važi i za uputstva vozila, jer postoji mogućnost da ona nemaju nikakav zazor pa i ne možete da koristite klasične lance. Pored toga, treba uputstva proizvođača automobila i kada se lanci za sneg montiraju na vozila sa 4x4 prenosom. Ona sadrže najbolja rešenja za montažu lanaca.
  • Montiranje čarape za sneg: čarape za sneg su sve popularnije upravo zbog znatno lakše montaže. Za postavljanje je dovoljno da namaknete čarapu na vrh i najveći mogući deo gume, a zatim pomerite automobil napred ili nazad, i navučete čarapu preko cele gume.
  • Proverite da li su lanci pravilno postavljeni: Pre nego što dalje krenete na put, proverite da li su lanci za sneg pravilno postavljeni i da li se čvrsto drže na gumama. Nepravilno montirani lanci mogu značajnije da oštete vozilo, zbog čega treba voditi računa.
  • Pokrenite vozilo: Kada su lanci pravilno montirani, pokrenite vozilo i proverite da li se dobro kreće i da li se lanci čvrsto drže na gumama. U slučaju da koristite lance za sneg sa ručnim zatezanjem, potrebno je da stanete nakon dvadesetak metara i opet ih zategnete.
  • Budite oprezni u vožnji: lanci pružaju znatno bolji i sigurniji osećaj u vožnji po snegu, ali to ne znači da bi trebalo da zaboravite na trenutne uslove na putu. S obzirom da ih montirate zbog loših uslova, brzina u vožnji sa lancima ne bi trebalo da prelazi 50 km/h.
  • Skinite lance: kada na putevima nema snega, skinite lance sa guma i držite ih u rezervi za buduću upotrebu. Već smo govorili o potencijalnim rizicima u vožnji sa lancima po asfaltu, zbog čega je jasno što ih treba skinuti što pre.


Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana. Powered by Smart Web

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana.
Powered by Smart Web