Tipovi sijalica za automobile

Tipovi sijalica za automobile

 

O sijalicama za automobile obično ne razmišljamo dok se ne pokvare i tako nas podsete koliko su važne da vidimo i budemo viđeni u saobraćaju. U ovom članku ćemo predstaviti sve karakteristike različitih vrsta sijalica za automobile, kako biste mogli da odaberete najbolje sijalice za vaš automobil.

 

Pri kupovini pažnju treba obratiti na tip sijalice, jer tip sijalice definiše na dugutrajnost, snagu i boju svetlosti. Vek trajanja sijalica varira u zavisnosti od tipa i proizvođača. Konvencionalne halogene sijalice mogu trajati od 450 do 1000 sati, dok LED sijalice mogu trajati do 50.000 sati, dakle čak 100 puta duže od obične sijalice!

 

Snaga svetlosti, odnosno jačina sijalice, meri se u lumenima (lm). Što je veći broj lumena, to je jača svetlost sijalice. Međutim, treba imati na umu da je jačina sijalice regulisana zakonskim propisima i da ne smete koristiti prejake sijalice. Pored jačine svetlosti, treba obratiti pažnju i na boju (temperaturu) svetla. Svetlo niže temperature je žuće a svetlo visoke temperature je belje i blještavije, pri čemu bela svetlost više temperature pruža bolju vidljivost.


sijalice tipovi 

Tipovi sijalica za automobile

 

Važno je napomenuti da različiti automobili mogu biti predviđeni za različite tipove sijalica, pa je pre kupovine važno proveriti koji tip sijalice odgovara vašem vozilu. Postoji nekoliko tipova sijalica za automobile, a to su najčešće:

 

 

Razmotrimo sada prednosti i mane svih tipova sijalica.

 

Halogene sijalice




Halogene sijalice su prva asocijacija na auto sijalice, i one predstavljaju jedan od najstarijih i najjednostavnijih tipova sijalica za automobile. Danas su tehnologije izrade znatno napredovale, tako da su povećane dugotrajnost, pouzdanost i jačina svetla, a sve to uz još uvek pristupačnu cenu.

 

Kao i sijalice sa žarnom niti, kakve su odavno zabranjene u EU a delimično i u Srbiji, halogene sijalice poseduju nit od volframa, koja se može zagrejati do enormno visokih temperatura, čime se proizvodi svetlost. Halogene sijalice imaju daleko kraću nit od volframa, koja se nalazi u kućištu od kvarca. Unutar kućišta je neki od halogenih elemenata, obično brom ili jod, koji reaguju sa isparanjima žice od volframa, vraćajući volfram na žicu, čime znatno produžavaju trajanje sijalice. Nasuprot uvreženom mišljenju, halogeni elementi nisu gasovi, odnosno fluor i hlor jesu, ali brom je tečnost a jod i astat su čvrsti elementi. U EU su halogene sijalice koje nisu "A" energetske klase zabranjene već nekoliko godina.

 

Prednosti i mane halogenih sijalica

 

Najveća prednost halogenih sijalica je njihova povoljna cena. S' obzirom na prilično jednostavan način izrade, ove sijalice se najčešće koriste u auto-industriji. Možemo ih naći gotovo svuda, što pozitivno utiče i na njihovu cenu, lako se menjaju, a različite dimenzije ih čine pogodnim za sve tipove automobila. Još jedna velika prednost je to što su potpuno u skladu sa Zakonom o bezbednosti u saobraćaju Republike Srbije, koji se često menja i često postavlja neka ograničenja na druge tipove sijalica, tako da vlasnici drugih sijalica ponekad mogu biti u prekršaju a da to ne znaju. Sa halogenom sijalicama jednostavno ne možete da pogrešite.

 

Međutim, halogene sijalice imaju i brojne nedostatke, zbog čega sve veći broj proizvođača prelazi na LED ili Xenon sijalice. Najveći nedostatak halogenih sijalica je njihov nizak stepen efikasnosti. Naime, od celokupne struje koje primaju, ove sijalice najveći deo konvertuju u toplotu, odnosno neefikasne su, kao i sve sijalice sa volframom. Samim tim, ove sijalice proizvode i visoku temperaturu, zbog koje se vremenom matira unutrašnjost farova, stradaju izolacije na kablovima i plastični elementi nosača. Klasične halogene sijalice su pritom veoma osetljive na fizička oštećenja, tako da čak i mala zaprljanost na staklenom omotaču može da izazove preterano grejanje i prevremeno stradanje sijalice.

 

Ipak, tehnologije u izradi su napredovale poslednjih godina, halogene sijalice pune se gasovima boljih karakteristika i koriste se izdržljiviji materijali. Tako su nastale halogene sijalice kao što je OSRAM Night Breaker Laser H7. Ova poseduje patentirani plavi premaz na vrhu, pa pruža i do 150% bolju osvetljenost i snop duži do 150 metara u odnosu na ostale halogene sijalice, kao i do 20% belju svetlost u odnosu na standardne sijalice. To sve doprinosi izuzetnoj osvetljenosti, o sve doprinosi izuzetnoj osvetljenosti tokom noćne vožnje, što vam da je mogućnost da ranije uočite prepreke i brže reagujete. To ih čini odličnim izborom za automobile koji su ograničeni na halogene sijalice, a koji žele osvetljenost približnu onoj koju LED ili xenon sijalice pružaju.

 

LED sijalice




Kao i kod kućne rasvete, i kod automobila se klasične, halogene, sijalice menjaju LED svetlima. LED sijalice se sastoje od više dioda koje emituju svetlost, a njihova najveća prednost je izuzetno visoka energetska efikasnost. Naime, LED sijalice koriste i znatno manje struje, a mogu da prozivedu u do 2/3 jaču svetlost od halogenih sijalica. Prva serijska primena je krenula u Audiju R8, 2004. godine.

 

Za pozitivne karakteristike i visoku efikasnost je zadužen jednistveni, a takođe jednostavni dizajn LED sijalica za automobile. Naime, svetlost proizvodi jedna ili više LED dioda, koja je montirana na ploču, koja se smešta u aluminijumsko kućište. Ove sijalice zahtevaju napon od 6-9 volti, što je niže od standardnog napona automobila koji iznosi 12-14 volti, što pozitivno utiče na energesku efikasnost. Višak napona se najčešće pretvara u toplotu, koju odvode otpornoci i kuler koji je zadužen za hlađenje.

 

Zbog izuzetno visoke energetske efikasnosti i velike izdržljivosti, LED sijalice za automobile mogu da potraju i 20—30.000 radnih sati. Tako je komplet kvalitetnih LED sijalica za automobile dovoljan na duže staze.

 

Prednosti i nedostaci LED sijalica za automobile

 

Najveće prednosti LED sijalica za automobile jeste njihova izuzetno visoka energetska efikasnost i dugotrajnost, zbog čega je nekada dovoljno da ih ugradite samo jednom, i ne birnete više. Čvrsta konstrukicja im omogućava da rade bez problema iako prelazite preko rupa i neravnina koje su na našim putevima česte. S obzirom da su danas svetla obavezna i preko dana, niska potrošnja LED sijalica će umnogome pozitivno uticati na dugotrajnost akumulatora, pa samim tim i ostalih sistema i električnih potrošača u automobilu. Pored toga, kao i kod rasvete, možete birati boju svetla koju LED sijalice emituju, tako da možete da dobijete znatno prirodniju svetlost koja noću ne zamara oči. Značajna prednost jeste i činjenica da se brzo zagrevaju, pa u kratkom vremenskom roku pružaju jako osvetljenje puta, preglednost i sigurnu vožnju.

 

Naravno, ni LED sijalice nisu bez svojih mana. Naime, najveće probleme viđamo na jeftinijim modelima, kod kojih vremenom slabi jačina svetla, dolazi do treperenja u vožnji, ili buke kulera. Pre kupovine, treba proveriti da je moguće postaviti sam kuler u far, odnosno da li ima dovoljno mesta. U prošlosti, LED sijalice za automobile su važile za skuplje, međutim danas su sijalice kao što je M-Tech Canbus LED sijalica prilično povoljne. Naravno, celokupni kompleti su nešto skuplji, ali zbog napomenutih nedostataka ne treba birati one najjeftinije.

 

Xenon sijalice (HID svetla)

 

xenon svetla

 

Xenon sijalice za automobile su poznate po visokom intenzitetu svetlosnog snopa (odatle naziv High-Intensity Discharge – HID) i prvi put su ugrađene 90 ih godina prošlog veka u BMW-u serije 7. Xenon farove krasi izuzetno elegantan i luksuzni izgled, a pritom pružaju i dugotrajnost i veoma dobru osvetljenost, odnosno jače svetlo veoma izražene boje, zbog čega su i bila rezervisana za premijum vozila. Svetlost koju ove sijalice pružaju je u potpunosti ujednačena, što pruža bolju preglednost na putu, međutim njihov način funkcionisanja je prilično komplikovan.

 

Naime, Xenon sijalice za automobile, kao što je M-Tech Xenon , koriste kapsule sa ksenon gasom, po kojem su i dobile ime. Da bi se aktiviralo svetlo, potreban je puls, koji je sličan onom kod kućnih neonki. Taj puls može da dosegne napon i od čak 25,000 volti, a samim sijalicama je potrebno par sekundi kako bi dostigli radnu temperaturu od 250 stepeni. Ceo proces paljenja, grejanja i rada sijalica kontroliše i nadgleda uređaj koji se zove balast, a koji konstantno prati parametere kao što je otpor. Pored toga, ovaj uređaj konvertuje jednosmernu struju akumulatora u naizmeničnu, koja je nepohodna za rad sijalica. Pored startnog, same sijalice rade i pri većem naponu od čak 45 volti, zbog čega je reč o jednom veoma komplikovanom sistemu. Ukoliko samo jedan od elemenata ne obavlja svoju funkciju kako treba, kvalitet sijalica neće biti izražen.

 

Trajanje xenon sijalica za automobile je u idelnim uslovima oko 10.000 radnih sati, što ih čini dugotrajnijim od halogenih, ali ne i od LED sijalica. Međutim, ova svetla mogu vremenom da izgube svoju efikasnost, zbog čega proizvođači preporučuju zamenu svake tri godine, što kada se u obzir uzme njihova cena, i nije uvek najisplatljivija investicija.

 

Prednosti i nedostaci xenon sijalica za automobile

 

Kao i LED, xenon sijalice su znatno energetski efikasnije od klasičnih, odnosno halogenih sijalica. Njihova najveća prednost jeste izuzetno jaka i konstantna svetlost izraženije boje, koja pruža neuporedivo bolju preglednost tokom vožnje. Ova svetla su dizajnirana za automobile više-srednje i više klase, i izuzetno se dobro uklapaju u celokupan dizajn tih automobila.

 

Međutim, premium rang i kompleksna konstrukcija automatski nose i visoku cenu. Pritom, visoka cena nije jedini nedostatak xenon sijalica. Naime, zbog veoma kompleksne konstrukcije, nekada je veoma teško dijagnostikovati kvar fara. U prošlosti, farovi na kojima se postavljaju xenon svetla su morali da imaju stabilizatore, koji osiguravaju da su jarka svetla uvek usmerena na put, a ne na druge učesnike u saobraćaju i prolaznike, a tu je i sistem za čišćenje, jer sva prljavština može negativno da utiče na svetlost koju emituju. Sve ovo čini jedan veoma kompleksan sistem, koji je zahtevao znatno više brige i teže menjanje nekog elementa, zbog čega ga uglavnom biraju vozači koji žele premium izgled, i koji su spremni na visoke cene pri kupovini, ali i tokom daljeg menjanja i popravki.

 

Propisi koji se odnose na xenon svetla

 

Xenon sijalice za automobile su svojim izgledom i svetlom koje emituju brzo privukle potencijalne vozače koji su želeli da daju premijum izgled svom mezimcu, pa su ih masivno ugrađivali u prošlosti. Međutim, danas je na snazi Zakon o bezbendosti u saobraćaju, koji se odnosi i na xenon sijalice i koji govori da xenon sijalice mogu da imaju samo automobili kod kojih su one deo fabričke ugradnje. Svako naknadno postavljanje xenon sijalica na automobile koji nisu predviđeni za tako nešto podrazumeva nadogradnju mimo fabričke, što znači da vaš automobil neće proći tehnički pregled.

 

Zato se postavlja pitanje, kako da znam da li mogu da ugradim ksenon svetla u svoj automobil? Odgovor je prilično jednostavan, samo trebate da proverite fabričku dokumentaciju automobila. Ukoliko niste u mogućnosti, postoji nekoliko faktora koja ukazuju na to. Na prvom mestu, kod automobila kod kojih su xenon svetla deo fabričke ugradnje, možete pronaći uređaje za čišćenje farova. Pored toga, vozila moraju da imaju ili ugrađen uređaj koji reguliše nivelaciju xenon svetla, ili on mora da bude automatski integrisan, kako bi se sprečilo rasipanje svetlosti i zaslepljivanje ostalih učesnika u saobraćaju i prolaznika. Zbog toga treba dobro razmisliti i razmotirti opcije pre nego sto se odlučite da ugradite ksenon svetla.

 

Laserska svetla za automobile

 

laserska svetla

 

Laserska svetla su još uvek novi trend na kojem se radi u autoindustriji, i još uvek su rezervisana za premium proizvođače kao što su BMW i Audi. Trenutni rezultati jesu svetlost koja je i do 1000 puta intenzivnija od LED dioda, koja ima boju koja je veoma blizu prirodnom svetlu, a za to troši svega dve trećine, ili čak upola manje električe energije u odnosu na već efikasne LED sijalice.Ovaj sistem funkcioniše tako što tri plava lasera iz zadnjeg dela sklopa lansiraju snop na komplet malih ogledala. Ova ogledala su usmerena na malo sočivo koji sadrži žuti fosforni gas, koji proizvodi intenzivni belo svetlo u kontaktu sa laserskim zracima.

 

Prednosti i nedostaci laserskih sijalica za automobile

 

Laserska svetla za automobile su izuzetno energetski efikasna, a pritom emituju intenzivniju svetlost u odnosu na već jaka LED svetla, uz dvostruko duži snop. Kao takva, postavljaju se u najmodernija vozila, kod kojih je izuzetno važna iskorišćenost energije, ali i prostora, jer su kompleti veoma kompaktni. Svetlo koje laserski farovi ima tmeperaturu od 5.500-6.000K, što je sasvim približno dnevnoj svetlosti temperature 6.500 K, pa ne izazivaju umor tokom vožnje noću. Farovi su dovoljno mali da obezbede maksimalnu fleksibilnost što se tiče stajlinga i praktičnosti, zbog čega nema sumnje da će biti znatno zastupljeniji u budućnosti.

 

Kako govorimo o najnovijim rešenjima tehnologije, sasvim je jasno da ćete za ovakva jedna svetla morati da izdvojite pozamašne svote novca. Kod novih BMW automobila, komplet od 12 lasera za osvetljenje mogu da podignu cenu za jedan pristojni polovnjak srednje klase, odnosno i za više 6000 evra. Iako se očekuje da cena bude niža sa razvojem tehnologije, laserska svetla su još uvek rezervisana samo za one koji ne mare za cenu pri kupovini.

 

Pored toga, laserska svetla se za sad najčešće koriste samo za duga svetla, u retkim slučajem samo za kratka, zbog čega najčešće rade u kompletu sa LED ili xenon sistemima. Laserska svetla još uvek proizvode značajnu toplotu, zbog čega je neophodan i kompletan sistem hlađenja. Uopšteno, reč je o jednom veoma složenom i modernom sistemu, koji je namenjen ljubiteljima inovacija, i onim sa dubljem džepom, koji su spremni na visoke cene, i potencijalne probleme, gde za otklanjanje kvarova nema još uvek previše eksperata, ili su izuzetno skupi.

 

Sijalice pojedinačnog i dvostrukog snopa (Single-beam i Dobule-beam)

 

Pored osnovnih tipova sijalica, pri kupovini se možda naišli i na oznake kao što su H1, H2, H3, H4, H7 itd. Ove oznake se odnose na oblik, odnosno dimenzije same sijalice, i veoma važno je da se prilagodi dimenzijama fara. Međutim, najveća razlika ovih tipova jeste u snopu svetlosti koji prozivode. Danas su najpopularnije H1, H4 ili H7 sijalice, a da bi ustanovili koja je pogodna za vaš automobil, dovoljno je da pogledate u far.

 

H4 sijalice za automobile su poznate još i kao dual-beam, odnosno sijalice sa dvostrukim zrakom. Ovakva sijalica ima dva užarena vlakna, pa iz jednog izlazi dugo, a iz drugog kratko svetlo, zbog čega je veoma lako da raspoznate ovakve sijalice. Ukoliko u vašem faru dugo i kratko svetlo izlaze iz iste sijalice, reč je o H4 tipu. Sa druge strane, H7 sijalice emituju samo jedan zrak, odnosno imaju jedno užareno vlakno. Kada pogledate u far, duga i kratka svetla izlaze iz dve različite sijalice, odnosno iz dva različita izvora svetlosti.

 

Prepravljanje i konverzija sijalica u farovima

 

Kako smo već diskutovali u odeljku o xenon svetlima, vlasnici starijih automobila često teže da ih poboljšaju ili unaprede, a jedan od načina su nova svetla. To se poslednjih godina postiže veoma lako uz pomoć konverzionih kompleta, kojim se uz pomoć adaptera i dodataka halogena svetla menjaju za ksenon ili LED. Ovakva praksa ne samo što nije bezbedna, već nije ni legalna.

 

Naime, najčešće je reč o veoma povoljnim kompletima, gde uz minimalna ulaganja možete da dobijete nova, odnosno jača svetla koja osvetljuju znano veći deo kolovoza. Međutim, ovakva praksa najčešće nije bezbedna, jer jeftini kompleti imaju i niz nedostataka. Naime, xenon i LED sistemi su uglavnom nešto složeniji i zahtevaju niz pomoćnih elemenata kao što su čistači, stabilizatori ili kuleri, zbog čega ovakvi sistemi ne funkcionišu dobro u većini automobila. >Najčešće se dešava da svetlost koju emituju budu znatno manje izražena od reklamirane, ili se dešava da svetla rade nekonstantno, odnosno trepere. Ipak, najveći problem je kada se xenon svetla ugrade bez sistema za stabilizaciju i podešavanje, odnosno usmeravanje snopa. Tada se javlja zaslepljivanje prolaznika i drugih učesnika u saobraćaju. Zbog toga savetujemo da kupujete sijalice koje su namenjene vašem automobilu, a veliku ponudu auto sijalica možete pronaći i u BeoCar prodavnicama.



Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana. Powered by Smart Web

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana.
Powered by Smart Web