Šta su run flat gume i koje su im prednosti?

Šta su run flat gume i koje su im prednosti?

 

Run flat gume su se prvi put su se na tržištu pojavile sredinom osamdesetih godina prošlog veka, ali usled sve veće brige o bezbednosti u vožnji, danas im se posvećuje sve veća pažnja. O tome govori i činjenica da su run flat pneumatici deo starnog kompleta brojnih novih automobila širom sveta. Iako su dugo prisutne na tržištu, brojni vozači još uvek nisu upoznati sa konceptom run flat guma, pa ćemo u ovom blogu govoriti nameni i prednostima ovih pneumatika.

 

run flat gume beo car

 

Šta su run flat gume?

 

Run flat gume su dizajnirane tako da omoguće vozačima da nastave da voze određeno vreme, ograničenom brzinom, uvek kada dođe do bušenja jedne gume. Standardne gume su ispunjene kompresovanim vazduhom, i kada su naduvane u skladu sa preporukama proizvođača, one ravnomerno raspoređuju težinu automobila i pružaju ravnomeran kontakt sa podlogom. Međutim, kada pređu preko oštrih predmeta na putu, klasične gume pucaju, tako da težina automobila nije više ravnomerno raspoređena, te ih treba popraviti ili zameniti momentalno, jer svakih 100m pređenih sa gumom koja je pukla čini štetu vozilu i dovodi u opasnost putnike u automobilu i druge učesnike u saobraćaju.

 

Sa druge strane, run flat gume kao što su Michelin Premacy Run Flat koriste napredne tehnologije koje im omogućavaju da nakon bušenja pređu i do 80 kilometara, brzinom od 80 km/h, zadržavajući iste karakteristike u vožnji kao i pre pucanja gume. Dužina pređenog puta i dozvoljena brzina se razlikuju od proizvođača do proizvođača, pa uvek treba pratiti njihove preporuke. Pored toga, dužina pređenog puta sa izbušenom gumom zavisi i od brzine kojom se automobil kreće, odnosno smanjuje se sa povećanjem brzine.

 

Kao takve, run flat gume vam omogućavaju da sa izbušenom gumom bezbedno stignete do kuće ili prvog servisa kako bi ih zamenili. To umnogome doprinosi bezbednosti u saobraćaju, posebno kada guma pukne na nepristupačnim delovima puta ili na auto putu, gde je gotovo nemoguće odmah zaustaviti vozilo kako bi se zamenila guma.

 

Kako run flat gume funkcionišu?

 

Postoje dva tipa run flat guma, koji drugačije funkcionišu ali koji imaju isti cilj – da omoguće bezbednu vožnju sa izbušenom gumom. To su gume sa sistemom samopodrške, odnosno gume sa potpornim prstenom. Gume sa sistemom samopodrške imaju ojačani bočni zid koji pruža automobilu potporu. Bočni zid ima posebnu mirkostrukturu koja je dizajnirana da izdrži visoke temperature koje se stvaraju kada u gumi nema vazduha pod visokim pritiskom. Pored toga, bočni zid zadržava svoj oblik određeno vreme, zbog čega težina automobila ostaje pravilno raspoređena, iako u gumama nema vazduha, pa pruža bezbednu vožnju još neko vreme.

 

Drugi tip run flat guma ima potporni prsten, koji se nalazi u unutrašnjosti gume i duž gazećeg sloja. Ovaj prsten ima istu strukturu kao i bočni zid guma sa samopodrškom, pa zadržava svoj oblik i može da izdrži visoke temperature koje nastaju usled vožnje bez vazduha u gumama i pruža bezbednu vožnju do prvog servisa. Međutim, kako se cela težina automobila oslanja na prsten, potrebne su posebne felne, koje su dizajnirane za ovakve gume.

 

Da li su run flat gume isto što i self sealing pneumatici?

 

Iako su run flat i self sealing (gume sa samozaptivanjem) dizajnirane da pruže bezbednu vožnju uz pozitivne vozne karakteristike i kada dođe do bušenja, reč je o dva potpuno različita tipa pneumatika. Self sealing gume imaju specijalnu zaptivnu masu duž gazećeg sloja, koja nakon bušenja zatvara rupu i sprečava vazduh da izađe iz gume. Njihova prednost u odnosu na run flat pneumatike je to što ne moraju da se menjaju nakon bušenja, iako uvek treba proveriti njihovo stanje. Međutim, self sealing pneumatici nisu previše efikasi kod oštećenja prečnika većeg od 5mm i oštećenja na bočnim stranama gume. Pored toga, ove gume nisu rasprostranjene kao run flat pneumatici, pa se nekada teško pronalaze željene dimenzije.


Da li su pomoćne gume dobra zamena za run flat gume?


Novija vozila koja ne koriste run flat gume najčešće dolaze sa pomoćnim ili privremenim gumama, koje se među vozačima često nazivaju i “ćopavac”. Reč je o gumama manjih dimenzija i neobičnog izgleda koji u potpunosti opravdava nadimak, a koji ima sličnu ulogu kao i run flat pneumatik – da ponudi privremeno rešenje u slučaju pucanja gume. Za manje dimenzije i dizajn privremenih guma su zaduženi sami dizajneri, koji se stalno trude da što bolje iskoriste prostor u automobilu i smanje njegovu težinu. Zbog manjih dimenzija, oblika i težine, ovakav točak pokazuje znatno slabije vozne karakteristike, upravljivost i bezbednost u odnosu na klasične i run flat pneumatike. Sličnost ova dva tipa je što mogu da pomognu pri pucanju gume u vožnji do 80 km, brzinom do 80 km/h. Međutim, run flat pneumatici su neuporedivo bezbedniji i bolji u vožnji u odnosu na privremene gume.


Prednosti run flat guma

presek run flat gume

presek run flat gume sa bočnim ojačanjem

 

S obzirom na inovativna rešenja, run flat gume imaju niz prednosti zbog čega su i sve češći izbor vozača. Tu se pre svega izdvajaju:

 

  • Bezbednost: Najznačajnija prednost run flat guma. Bezbednosti umnogome doprinosi činjenica da run flat gume ne gube svoje pozitivne karakteristike kada se izbuše, pa tako ne ugrožavate svoju i bezbednost ostalih učesnika u saobraćaju, jer ne morate odmah da stanete i zamenite izbušenu gumu.
  • Pomoć u svim situacijama: dok su u prošlosti run flat i gume sa samozaptivanjem garantovale bezbednost u vožnji sve dok je šteta ograničena na gazeći sloj, veliki problem su i dalje pravila oštećenja na bočnim stranama gume. Moderni run flat pneumatici sa sistemom samopodrške imaju ojačane bočne strane, pa nastavljaju da pružaju pozitivne karakteristike i kada je oštećen bočni zid gume.
  • Više prostora za odlaganje prtljaga: automobili koji fabrički stižu sa run flat gumama nemaju predviđen prostor za odlaganje rezervne gume. Prostor za odlaganje prtljaga je stoga veći ili dizajneri odlučuju za veći komfor u kabini.
  • Manja potrošnja goriva: Run flat gume smanjuju težinu automobila, jer nema potrebe za rezervnom gumom i alatom za zamenu gume.Pored toga, najveći deo rezervnih guma vremenom postaje neupotrebljiv, tako da su one često nepotreban teret u većini automobila.
  • Sve veća rasprostranjenost: Kako sve veći broj automobila dolazi sa run flat pneumaticima, oni su sve dostupniji na tržištu. Zbog toga se lakše pronalaze željene dimenzije. I dok su u prošlosti bile rezervisane za automobile visokih performansi, danas su dostupne i run flat gume za manje zahtevne automobile. Zbog svojih pogodnosti, stručnjaci predviđaju da će se ovakve gume sve više koristiti u autoindustriji.

 

Da li run flat gume mogu da se monitraju na svaki automobil?

 

Pošto su danas run flat gume dolaze u najrazličitijim dimenzijama i modelima, one u teoriji mogu da se montiraju na svaki automobil, čak i kad automobil originalno nije imao run flat gume. Međutim, postoje određena ograničenja. Naime, run flat gume su predviđene za automobile koji imaju TPMS (Tyre pressurue monitoring system), sistem koji kontroliše pritisak u pneumaticima. To je elektronski sistem koji prati pritisak u gumama, i upozorava vozače ukoliko dođe do promena. Mnogi savremeni ali povoljniji automobili imaju indirektne mehanizme kontrole pritiska u gumama, recimo praćenjem nagiba osovine, ali nemaju TPMS. Kako run flat gume ne menjaju karakteristike u vožnji kada se izbuše, vozači bez ovog sistema ne bi ni znali da je došlo do oštećenja na gumi. Zbog toga je izuzetno nebezbedno koristiti run flat gume ukoliko automobil nema ovaj sistem. TPMS sistem je obavezan kod novih automobila koji se porizvode u Americi, dok u nekim zemljama to i nije slučaj. Ipak, sasvim je jasno zašto je neophodno pratiti pritisak u gumama kada se voze run flat pneumatici. Određeni run flat pneumatici dolaze sa posebnim felnama. Ove felne su predviđene da izdrže pritisak ojačanja koje run flat gume imaju, ali i visoke temperature koje nastaju usled trenja. Iako neki vulkanizeri svedoče da su bez problema montirali run flat pneumatike na felne za konvencionalne gume, ovakva praksa nije bezbedna!

 

Da li run flat gume mogu da se zamene klasičnim pneumaticima?

 

U teoriji, run flat gume mogu da se zamene klasičnim pneumaticima s obzirom da imaju standardizovane dimenzije, ali to nije previše dobra praksa kod automobila koji originalno dolaze sa run flat gumama. Naime, same run flat su nešto tvrđe zbog posebnih sistema podrške, tako da je ostatak automobila, posebno elektronika, prilagođen run flat gumama. Pored toga, automobili sa run flat gumama nemaju predviđen prostor za rezervnu gumu, tako bi trebalo unapred da planirate gde ćete postaviti rezervni točak i alat za zamenu ukoliko želite da pređete na standardne gume.

 

Iako imaju brojne prednosti, jedan od razloga zašto neki vozači razmišljaju o prelasku na klasične gume je visoka inicijalna cena run flat pneumatika. Naime, jedan Michelin CrossClimate premium Run flat pneumatik može da košta koliko i komplet od 4 povoljnije gume sa felnama. Ipak, većina korisnika run flat guma se slaže da bezbednost nema cenu

 

Da li run flat gume mogu da se poprave?

 

Većina prozivođača i stručnjaka ističe da run flat gume ne treba popravljati nakon bušenja, već u potpunosti zameniti. Razlog su jedinstveni sistemi za podršku tokom bušenja, koji su sastavljeni od specifične smese koja zadržava pozitivne karakteristike samo određeno vreme, a koje je nemoguće popraviti. Kada se skinu sa felni, određene run flat gume čak i imaju ispisano sa unutrašnje strane „Do not repair“, što označava da ih ne treba popravljati. Najveći razlog jeste i trenje, odnono toplota koja se stvara usled vožnje bez vazduha u gumama, zbog čega se one nakon određenog vremena uništavaju. Zato pojedini proizvođači, kao što je Bridgestone, koriste inovativni dizajn sa posebnim bočnim blokovima koji hlade gumu.

 

Nakon bušenja run flat gume kao jedino rešenje nameće se zamena potpuno novim run flat pneumaticima. Statistički, veće su šanse da će jedna guma biti zamenjena zbog istrošenosti nego da bude probušena, tako da ipak ne treba previše brinuti o tome. Čak i ako se probuši, run flat gume su danas sve zastupljenije i postepeno sve povoljnije, a širok asortiman run flat guma možete pronaći i u BeoCar prodavnicama.


Da li će budućnost u airless gumama?


Najveći proizvođači pneumatika kao što su Michelin, Bridgestone ili Hankook, godinama razvijaju koncept airless, NPT (Non-pneumatic), odnosno guma bez vazduha. Airless gume, kao što im ime govori, ne koriste vazduh pod pritiskom, već male količine azota i specifičnu smesu. Celokupna smesa gume je napravljena od tvrdih materijala, sličnih onih u bočnim zidovima run flat pneumatika, pa su potpuno otporne na bušenje i oštećenja. Najveća prednost airless u odnosu na run flat gume to što bezbedno mogu da se voze nakon bušenja bez potrebe za zamenom, međutim, one imaju i niz nedostataka na kojima proizvođači još uvek rade. Naime, tvrda smesa bez podrške vazduha prenosi vibracije, rupe i neravnine na putu. To je posebno izraženo pri brzinama većim od 80 km/h.


Veće količine tvrde smese čine airless gume i do 20% težim od klasičnih i run flat pneumatika, što negativno utiče na startnost i zaustavne karakteristike automobila. Pored toga, ovakve gume imaju znatno veći rolling resistance, zbog čega bolje karakteristike pokazuju kod vozila na električni pogon, kod kojih je otpor inicijalno smanjen. Inicijalna cena airless guma je takođe viša u odnosu na run flat pneumatike, pa ne čudi što još uvek nisu uvek zaživele.



Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana. Powered by Smart Web

BEO CAR 2024 © sva prava zadržana.
Powered by Smart Web